Samfundsfag

Planloven

30. september 2014 af hafi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Er der nogen, som kan forklare mig, hvad Planloven er? Og evt. hvorfor Det Konservative Folkeparti går så meget op i, at den skal ændres til fordel for de enkelte kommuner?

Tak på forhånd :-)


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. september 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

kort skrevet http://da.wikipedia.org/wiki/Planloven og jeg ved godt at det er WikiPedia...

Planloven har meget strikse regler for hvor mange nye, store butikker, som der bygges hvert år. Det er langt mellem de nye Bilka-butikker og andre butikker i 'hyper-markeds'-katogorien. Mange kommuner vil gerne tiltrække eksempelvis en Bilka, det giver kunder, skatteindtægter og især turister. Hjørring kommune eksempelvis. Ofte medfører det desudend at mange mindre butikker lukker, det sidste plejer de konservative vidst at være lidt ligeglade med.

Hilsen Lars


Svar #2
30. september 2014 af hafi (Slettet)

Mange tak!

Forstår dog stadig ikke helt, hvad Konservative har imod den? Og har de ikke mere fokus på noget omhandlene naturen og miljøet, i forhold til Planloven?


Brugbart svar (1)

Svar #3
01. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

tja, jeg er ikke så interesseret i hvad de konservative mener, men som jeg ser det, så ønsker de (de konservative) mere frihed til kommunerne til at planlægge som de (kommunerne) ønsker. I dag, så er der ift. planlovens regler svært at få lov til at lave nye store butikker (læs: Bilka), det er der nogle kommuner der er meget imod. Det er også svært at lave nye områder til turister nær kysten, og staten blander sig også i mange andre ting (som de både skal og må jf. planloven).

De konservative er meget imod at staten blander sig i kommunernes ret til selv at bestemme. Nu har de konservative så fået den ide, at de kan kapre stemmer ved at love kommunerne mere magt. Da jeg var ung, var det Venstres ide (-:

Planloven er meget andet end natur og miljø, selv om det er nogle at de ting som planloven også beskæftiger sig med. Det er også i planloven at man finder kommunerne hjemmel til at lave regler for hvilken farve taget skal have på huse og hvor høje hækkene må være. Man kan bruge flere år på universitetet med at lære om planloven, måden den administreres på og hvad der så kommer ud af de planer der laves. Det er ikke altid sikkert der kommer det ud af planerne, som planlæggerne (læs: politikerne) ønskede sig...

Hilsen Lars


Svar #4
02. oktober 2014 af hafi (Slettet)

Mange gange tak! Har forstået, hvad jeg behøver nu! :-)


Brugbart svar (0)

Svar #5
08. oktober 2014 af 123434

"Lov om planlægning, populært kaldet Planloven, er en dansk lov, der opstiller de grundlæggende regler, offentlige myndigheder skal følge i planlægningen herunder:

at forene de samfundsmæssige interesser
at medvirke til at værne landets natur og miljø gennem forebyggelse af forurening
at skabe og bevare værdifulde bebyggelser
at inddrage offentligheden i planlægningen"

http://da.wikipedia.org/wiki/Planloven


Skriv et svar til: Planloven

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.