Matematik

sandt falsk?

30. september 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Der findes en billion 0'er i tallet e.

Sandsynligheden for dette er næsten 1.

Sandt eller falsk?


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. september 2014 af kieslich (Slettet)

falsk, der findes uendelig mange 0'er


Brugbart svar (0)

Svar #2
30. september 2014 af SuneChr

Vi må vel formode, at cifrene 0, 1, ... , 9  er ligeligt fordelt på den lange bane.
Så skulle e være en endelig decimalbrøk med 10 bio. cifre.


Svar #3
01. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#1 Det var heller ikke det jeg skrev - XXXXXXXXXXXX - Slettet af redaktionen.

#2 Ja, e menes at være et normalt tal. cifrene i e er uendelig. Dit udsagn om at en decimalbrøk overhovedet eksisterer er ikke korrekt. 


Svar #4
01. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

e ligger jo i R\Q


Brugbart svar (1)

Svar #5
01. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#3

Prøv at formulere dig på et forståeligt sprog. Din sætning "cifrene i e er uendelig" er sprogligt og matematisk noget vrøvl.

Du mener vel i #0 "Der findes mindst 1012 0'er i fremstillingen af tallet e som en uendelig decimalbrøk".

Det er endnu ikke bevist, at tallet e er et normalt tal.


Svar #6
01. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Under antagelse at e er et normalt tal, så må det gælde, at sandsynligheden for at 10^12 nuller optræder efter hinanden i cifrene af e, næsten er 1.


Brugbart svar (0)

Svar #7
01. oktober 2014 af SuneChr

# 3 og 6
Et normalt tal, som du skriver, er vel et algebraisk tal, et ikke-transcendent tal, som er rod i et polynomium
p (x)  med reelle koefficienter?  (# 5) Et polynomium  p (e) = 0  er vel (endnu) ikke vist eksistensen af?


Svar #8
01. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#7 et normalt tal er et tal hvis cifre opstår lige mange gange, altså 0 og 5 opstår lige mange gange.

Jeg ved ikke om der er en sammenhæng mellem det og at det er algebraisk...


Svar #9
01. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

help!


Brugbart svar (1)

Svar #10
01. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Jeg har tidligere henvist til en definition af et normalt tal:

http://en.wikipedia.org/wiki/Normal_number

Her er der også givet lidt om vores nuværende viden om normale tal. Der findes normale tal. Næsten alle reelle tal er normale i den forstand, at mængden af ikke-normale tal har Lebesgue-mål 0. Til trods for dette har mængden af ikke-normale tal kontinuets mægtighed, dvs. mængden af ikke-normale tal er utællelig.

De reelle tal, der konstruktivt vides at være normale, er konstruerede specielt for undersøgelser af normale tal. Det er uvist, om kendte reelle tal, som e, π og √2 er normale tal, selv om der ikke er noget, der tyder på at det ikke er tilfældet. Det er postuleret, at ethvert irrationalt algebraisk tal er normal, men det er ikke bevist. Ethvert rationalt tal er ikke-normalt.


Svar #11
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Andersen - alt det ved jeg! Det er  ikke det spørgsmålet går ud på! Spørgsmålet er BETINGET! Det håber jeg du fatter


Svar #12
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Læser du min tråd ORDENTLIGT ser du også ordet under vores 'antagelse'. 


Brugbart svar (2)

Svar #13
02. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#11

Det var ment som en oplysning til svaret i #7.

Hvis tallet er normalt, vil enhver kombination af endeligt mange cifre forekomme i den decimale repræsentation af tallet.


Svar #14
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#13 Enhver kombination af endelig mange cifre vil forkomme med en sandsynlighed tæt på 1 - vi kan vel ikke vide med 100 % sikkerhed at den vil forekomme ? 


Brugbart svar (0)

Svar #15
02. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#14

Jo, det fremgår jo af, at tallet er opgivet at være normalt. Der er ingen grund til at blande sandsynligheder ind i det.


Svar #16
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

#15 Men vi kan ikke være sikre på at sekvensen opstår! Kun at den opstår "næsten sikkert"... går ud fra du har haft målteori


Brugbart svar (0)

Svar #17
02. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#16

Jeg gik ud fra definitonen for at et reelt tal er normalt, her i base b = 10, som det er givet artiklen i #10.

Eftersom

        \lim_{n\rightarrow \infty}\frac{N_{s}(w,n)}{n}=\frac{1}{10^{|w|}}>0

vil strengen w af cifre forekomme i det normale tals decimale repræsentation.


Svar #18
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

okay, nu kan det godt være at jeg lyder dum.. men..

Det er en grænseværdi.. Jeg går ud fra at du er bekendt med epsilon delta notation, og der fremgår det at man skal kunne finde et delta således græsneværdi-udtrykket kan begrænses af et epsilon.

Jeg synes bare, at det er en sjov tanke: at vi med 100 % sikker VED  at der findes sådan en sekvens i et normalt tal.


Brugbart svar (0)

Svar #19
02. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#18

Det følger jo af definitionen for et normalt tal.


Svar #20
02. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

Men jeg påstår at sådan en række findes med sandsynlighed 0.99999999999999

hvor du påstår at den findes med ss 1.

Der er en forskel.


Forrige 1 2 Næste

Der er 26 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.