Matematik

Brøk og ligning

30. september 2014 af Egofaciens - Niveau: 9. klasse

Har lige endnu et problem ang. brøk og ligninger..:

3x-2/4 = 5x-60

og 2x/3 + 2/3 =4

:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. september 2014 af PeterValberg

mener du:

\frac{3x-2}{4}=5x-60

multiplicér begge sider med 4 (du slipper af med brøken)
saml x'erpå den ene side og de "almindelige" tal på den anden
reducér

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (1)

Svar #2
30. september 2014 af mathon

                        \frac{3x-2}{4}=(5x-60)                 multiplicer med 4

                       \frac{3x-2}{4}\cdot 4=(5x-60)\cdot 4

                       3x-2=(20x-240)

                       3x-2=20x-240

                       238=17x

                       x=\frac{238}{17}=14

               


Brugbart svar (1)

Svar #3
30. september 2014 af PeterValberg

Den anden:

multiplicér begge sider med 3
subtrahér 2 på begge sider
dividér begge sider med 2 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #4
30. september 2014 af PeterValberg

#2 Det er altså rigtig flot, Mathon
du har lige frataget spørgeren muligheden for at løse opgaven selv
med støtte og vejledning fra os andre....

Det lærer spørgeren jo intet af.

Fra "betingelserne":

Lad, for så vidt muligt, være med at give endelige svar. Ofte er et hint meget mere værd for spørgeren end at få svaret serveret. 

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #5
30. september 2014 af mathon

#4
Hr. autoriserede elinstallatør

Når en seriøs spørger er gået fagligt i stå og henvender sig på SP, betyder det ofte, - naturligvis ikke hver gang - at "alt" har været forsøgt: lærerens hint, genlæsning af tilhørende lærebogstekst men ikke med forståeligt resultat.

I pædagogisk "retfærdige" tilbyder ofte i jeres "hjælp" en genopremsning af, hvad der for spørgeren ikke var forståeligt/brugbart - havde det været brugbart behøvede spørgeren ikke SP - og er selvoverbevist om jeres fantastisk pædagogisk plausible funktion.

Her er vi meget uenige. Et gennemregnet eksempel er ofte særdeles retningsvisende og forståelsesmæssigt uddybende. I pædagogisk selvretfærdige derimod synes at opfatte alle SP-spørgere som professionelle afleveringsbedragere. Selvfølgelig findes de. Men en tyrkertro på alle andres slette hensigter rækker ikke fremad. Spørgerne har ikke selv valgt vort énstrengede uddannelsessystem.


Brugbart svar (0)

Svar #6
30. september 2014 af PeterValberg

#5

Det er så dit standpunkt, - hvilket er lidt i konflikt med betingelserne, - jeg tror aldrig,
vi bliver enige om, hvorvidt man skal servere facit med det samme eller "bare" på 
bedste pædagogiske vis hjælpe lidt nærmere målet...

Selvfølgelig er der tilfælde, hvor et facit, et gennemregnet eksempel eller lignende
er det bedste valg, indrømmet, - men det behøver jo ikke være reglen frem for undtagelsen.

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)


Brugbart svar (0)

Svar #7
30. september 2014 af mathon

Der er jo ikke tale om at servere facit med det samme, men i hvert enkelt tilfælde tale om en tolkning af spørgerens situation og faglige formåen. Du generaliserer i selvvalgt politimandsfunktion uden empati med de mange, der må kæmpe mod den sociale arv.
 


Brugbart svar (1)

Svar #8
30. september 2014 af SuneChr

Nu er det vel sådan, at har spørgeren ikke givet respons på et hint, der er givet, må man formode, at spørgeren har stillet sig tilfreds med indlæggets indhold. Er det ikke tilfældet, forventes det, at der spørges en gang til, og endda flere gange. Tråde kan undertiden løbe med et halvt hundrede indlæg, hvor afslutningen måske må ende med, at hjælperen anmodes om at bringe den endelige besvarelse. Ofte har elever og studerende ikke den tålmodighed, der skal til, at en tanke- og regneproces sker i evolutionens tempo og ikke i revolutionens. Det er en ikke-brugbar hjælp, hvis vi ikke giver spørgeren mulighed for at tage stilling til, hvad der bliver hjulpet med. Jeg studser nogen gange over den tagen blyanten ud af hånden på spørgeren for selv at skrive med den.
Derudover har vi vel også en vis forpligtelse, i en slags officielt forum, sammen med uddannelsesinstitutionerne, at gi' eller vise nogle manuelle færdigheder i at kunne binde teori og praksis sammen.


Skriv et svar til: Brøk og ligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.