Studievejledning

Dumpede Mat B - Videregående uddannelse?

01. oktober 2014 af Buiss (Slettet)

Hejsa. 
Jeg blev student her til sommer, og har nu taget et "friår" for lige at samle tankerne, og undersøge hvad der er af muligheder derude. Jeg dumpede matematik på B- niveau i 2.G, hvilket nager mig (jeg bestod i 1.G)... Tal, regnskaber osv. er ikke noget problem, men når det kommer til funktioner, tredjegrads-ligninger osv. står jeg af (hvilket var den primære årsag til at jeg dumpede)..

Efter lidt tænktetid, er jeg kommet frem til, at jeg muligvis vil uddannes indenfor Handel, salg, markedsføring osv.. Min primære tanke er, at tage en 2-årig handelsøkonom uddannelse (hvor adgangskravet blot er bestået gymnasial uddannelse), og så derefter muligvis bygge ovenpå med enten en pba i innovation og entrepreneurship, en bacheloruddannelse eller noget helt tredje.

Hertil kommer så mit spørgsmål :
Er det helt umuligt, nu når jeg dumpede matematik på B-niveau? Jeg har ingen indsigt i hvor meget matematik denne uddannelsesvej indebærer. Men som sagt, så er det jo ikke tallene der har været problemet, men ligningerne osv. (hvis i kan følge mig?)

Håber i kan hjælpe mig her :)


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. oktober 2014 af SayWhatNow (Slettet)

Som jeg ser det, er det du spørger til, om hvorvidt det ville være muligt for dig at gennemføre en 2-årig handelsøkonom uddannelse selvom du ikke har bestået matematik på B-niveau?

Hvis du går ind på ug.dk og slår handelsøkonom op, kan du se at der står følgende:

Du skal have én af følgende uddannelser for at søge om optagelse:

Studentereksamen (stx), højere forberedelseseksamen (hf), højere handelseksamen (hhx), højere teknisk eksamen (htx) eller eux - alle med engelsk C
Detailhandel med specialer, handelsuddannelse med specialer, kontoruddannelse generel, kontoruddannelse med specialer, finansuddannelsen (trin 2), eventkoordinator (trin 2) eller detailslagter med specialer
Anden relevant erhvervsuddannelse samt engelsk C og enten matematik D eller erhvervsøkonomi D

Bemærk: Fag, som er specifikke adgangskrav, skal være bestået.

Det som du skal lægge mærke til er, at der på trejde nederste linie står følgende:  "Anden relevant erhvervsuddannelse samt engelsk C og enten matematik D eller erhvervsøkonomi D"

Der er sikkert mange der vil være uenige i følgende udtalelse, men her kommer den alligevel: Når der bliver fastsat grænser for krævede fag/ niveauer for en bestemt uddannelse plejer disse enten at repræsentere det nødvendige kendskab for at kunne påbegynde en given uddannelse, eller "overræpresentere" det nødvendige kendskab for at kunne begynde på den givne uddannelse.

Altså ville jeg være nervøs, hvis ikke jeg besad evnerne til at bestå matematik/ erhvervsøkonomi på D-niveau, og ville ind på den uddannelse. Situationen er dog den, at du besidder evnerne til at bestå matematik C, og desuden har yderligere viden, da du også har fulgt undervisningen til matematik B, og derfor kender noget af dette pensum, uagtet af at du ikke er bestået.

Altså skal du ikke være bange for ikke at kunne følge matematikken på handelsøkonomuddannelsen.

_______________________________________________________________________________________

Nu kommer der så lidt mere skriveri...

Lad os sige at du tager handelsøkonomuddannelsen, og det går vildt godt.

Nu finder du ud af, at du gerne vil noget mere uddannelsesmæssigt.

Du vil gerne tage en overbygning i innovation og entrepreneurship - det kræver den handelsøkonomuddannelse, som du lige har taget og en optagelsesprøve oveni. Altså skal du stadig ikke have  nogle kompetencer, som du ikke har fået på førnævnte uddannelse, altså intet at være nervøs over med hensyn til matematikken.

Du vil gerne tage en bacheloruddannelse (på uni) inden for handel/ salg - Der begynder skoen at knibe lidt.

Det første jeg vil spørge dig om, er, om du har fået en attestation for bestået fag på et lavere niveau? (§ 142, stk. 4).

Hvis ikke du har fået attestationen, vil jeg prøve at få den hvis jeg var dig, da du ellers teknisk set ikke har bestået matematik, og derfor bliver stærkt begrænset i dit valg af bacheloruddannelser. Hvis du har fået den, synes jeg at du skal gå ind på ug.dk og undersøge bacheloruddannelser inden for handel, som virker interresante. De fleste uddannelser (måske alle) som du finder interresante vil nok kræve matematik B som minimum.

_______________________________________________________________________________________

Hvad ville jeg så gøre, hvis jeg var i dine sko?

Jeg ville gå hen til den lokale VUC og snakke med dem om supplering til matematik B. Det ville jeg gøre af to grunde:

1. Du får frisket din matematik op til studiestart.

2. Du vil opdage at du ikke dumpede matematik B fordi du ikke er "klog nok". Du er blevet mere moden, du får en helt ny lærer, og du skal ikke koncentrere dig om andre fag, end lige matematik. Hvis du spænder dig i selen, vil du hurtigt opdage at du duer til matematik, og at der ikke er noget at frygte.


Svar #2
01. oktober 2014 af Buiss (Slettet)

Fantastisk svar!
- Havde selv overvejet at supplerer matematik op på VUC/GSK. Ser ud til at jeg er nødt til det, ihvertfald nok det klogeste valg :)
Mange tak for svar igen!

 


Skriv et svar til: Dumpede Mat B - Videregående uddannelse?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.