Biologi

Mutationer HASTER

01. oktober 2014 af hioghi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej

Der er opstillet en hypotese om, at den evolutionære udvikling af de tre hormoner er foregået ved genduplikation af et oprindeligt gen for beta-kæden. Efterfølgende er sket punktmutationer i de duplikerede beta-kædegener.

- Forklar, hvordan punktmutationer kan medføre variationer i aminosyretallet i betakæderne.

Antallet af aminosyrer ud fra hormonerne i betakæden er følgende

LH - 120 aminosyrer

FSH - 118 aminosyrer

TSH 112 aminosyrer

Jeg forstår ikke hvordan punktmutationer kan medføre variationer i antallet af aminosyrer. Burde mutationen så ikke have været frame shift?


Brugbart svar (0)

Svar #1
01. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

En frame-shift er jo en type punktmutation. En frame-shift kan netop være skyld i ændring af aminosyreantallet, idet hele sekvensen forskubbes.

Svar #2
01. oktober 2014 af hioghi (Slettet)

Men ifølge opgaven sker der en punktmutation. Hvordan kan en punktmutation være skyld i ændringen af antallet af aminosyrer?


Brugbart svar (0)

Svar #3
01. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Læs #1 igen.

Svar #4
01. oktober 2014 af hioghi (Slettet)

Så svaret bygger på, at der ER sket en frame-shift mutation, da det har bevirket, at antallet af aminosyrerne i beta-kæden er forskellige ud fra de tre hormoner?

Så vidt jeg vidste er nemlig, at frame shift var en form for genmutation, som ikke havde noget at gøre med punktmutation.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

En frame-shift er en type af punktmutation. Der er netop sket en frame-shift

Svar #6
01. oktober 2014 af hioghi (Slettet)

Så er jeg med. Mange tak! :)


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Du skal jo så selvfølgelig forklare, hvordan en frame-shift kan være skyld i variation i antallet af aminosyrer i beta-kæden. 


Skriv et svar til: Mutationer HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.