Kemi

Hvilken pH-værdi må reaktionen maksimalt have? TERMODYNAMIK

02. oktober 2014 af arissen (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej
Jeg sidder fast i en opgave. Håber at der er nogen der kan hjælpe mig igang.

Bogen: Kemiopgaver, opgave 3.38 A

Jeg har lavet spørgsmål a, b, c og mangler derfor kun spørgsmål d, som også er den eneste opgave jeg har sat ind nedenfor her, de andre spørgsmål har jeg bare lige indsat svaret hvis det nu skal bruges.

a) Det afstemte reaktionsskema:

Er vedhæftet som billede

b) deltaG-standard for reaktionen ved 25 grader celsius

= 356,97 kJ/mol

c) Reaktionens ligevægtskonstant ved 25 grader celsius

K=2,67*10^-63

Det er afgørende for titreringens pålidelighed, at praktisk taget alle jern(II)ioner har reageret, før der indstiller sig ligevægt. Her har pH-værdien stor betydning.

Vi betragter en given opløsning, hvor følgende ioner findes i de angivne koncentrationer:

[Fe2+] = 0,45mM

[Fe3+] = 40,5mM

[MnO4-] = 0,018mM

[Mn2+] = 7,92 mM

d) Hvilken pH-værdi må opløsningen maksimalt have, for at den ønskede reaktion kan forløbe?

TAAAAK!


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2014 af mathon

                      \Delta G^{\Theta }< 0\; \; \; \; spontan \; reaktion

                      \Delta G^{\Theta }> 0\; \; \; \; \mathbf{\color{Red} ikke}\; spontan \; reaktion


Brugbart svar (0)

Svar #2
02. oktober 2014 af mathon

Hvis du blot har glemt fortegnet for ΔG


                                   \frac{\left [Fe^{3+} \right ]^5\cdot \left [ Mn^{2+} \right ]}{\left [Fe^{3+} \right ]^5\cdot \left [ MnO{_{4}}^{-} \right ]\cdot \mathbf{\color{Red} \left [H^+ \right ]}^8}=2,67\cdot 10^{-63}

            
          pH=-\log\left [ H^+ \right ]


Svar #3
02. oktober 2014 af arissen (Slettet)

Hmm nej det vil jeg ikke mene at jeg har.. 

For det giver vel også mening i forhold til: Da deltaG-standard er meget større end 0, vil reaktionens ligevægtskonstant være meget lille. Hvilket den jo også er?


Brugbart svar (0)

Svar #4
02. oktober 2014 af Heptan

Jeg har regnet DeltaG-standard, og den er mindre end 0. mathon har ret

Det giver også mening hvis man kigger på reaktionen, da permanganat er stærkt oxiderende, og fordi jern(II) let oxideres

Da ligevægtskonstanten bliver meget stor, vil praktisk taget alle jern(III)ioner altså have reageret, jf. opg d)


Brugbart svar (0)

Svar #5
02. oktober 2014 af Heptan

d)

pH = 6,29


Svar #6
05. oktober 2014 af arissen (Slettet)

Tusind tak! Var kommet til at skrive 4-36... istedet for 4*-36...


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2014 af Heptan

#6 Hvor???


Svar #8
06. oktober 2014 af arissen (Slettet)

Ved beregning af deltaG. Det var ikke helt de tal jeg har skrevet deraf punktummerne.

Brugbart svar (0)

Svar #9
06. oktober 2014 af mathon

tastefejl
                                 \frac{\left [Fe^{3+} \right ]^5\cdot \left [ Mn^{2+} \right ]}{\left [Fe^{2+} \right ]^5\cdot \left [ MnO{_{4}}^{-} \right ]\cdot \mathbf{\color{Red} \left [H^+ \right ]}^8}=2,67\cdot 10^{-63}


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. oktober 2014 af mathon

#0

                            \frac{\left [Fe^{3+} \right ]^5\cdot \left [ Mn^{2+} \right ]}{\left [Fe^{2+} \right ]^5\cdot \left [ MnO{_{4}}^{-} \right ]\cdot \mathbf{\color{Red} \left [H^+ \right ]}^8}=K      hvor din K-værdi ikke er rigtig.


Brugbart svar (0)

Svar #11
06. oktober 2014 af Heptan

#8 Jeg ved ikke hvor du får tallet 36 fra, det dukker ikke op i mine beregninger

Men hvis du får pH til 6,29 har du sikkert regnet rigtigt


Svar #12
06. oktober 2014 af arissen (Slettet)

Har heller ikke det tal, som jeg skrev i #8 :)
Fik pH til 6,30 :-)

Skriv et svar til: Hvilken pH-værdi må reaktionen maksimalt have? TERMODYNAMIK

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.