Fysik

Elektromagnetisme - HJÆLP LIGE TAK;-)

02. oktober 2014 af Martinasc (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa kære mennesker! Jeg har lige noget jeg ville spørger om kort, håber du vil hjælpe? Mange tak på forhånd! :-)

- Nogle der kan sige mig hvad en Jernkerne og Gauss er? - Jeg har ikke fået noget afvide om det da jeg har været syg da vi snakkede om det.

- PS. skriv lige så jeg forstår det. :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
02. oktober 2014 af peter lind

Gauss er en måleenhed for det magnetiske felt

Jernkernen kan være en stang eller en hestesko formet stykke jern. I denne forbindelse vil den være omviklet med en elektrisk ledning


Svar #2
02. oktober 2014 af Martinasc (Slettet)

Tak fordi du svare, kan du udybe Gauss lidt mere? :-) TAK IGEN


Brugbart svar (0)

Svar #3
02. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#0:   1 Gauss = 10-4 Tesla.

Begge enheder gælder den magnetiske induktion ( ikke feltstyrke ).  En stærk permanent magnet afgiver en magnetisk induktion på ca. 1 Tesla = 10000 Gauss.

En vekselstrøms elektromagnet ( eller transformator ) sammensættes af tynde jernplader ( transformerblik ), der er tilsat silicium ( sand ).  Dette for at øge den elektriske modstand i jernet, og for at formindske indre areal af de cirkulationsveje, som hvirvelstrømme kan benytte. Disse hvirvelstrømme dannes netop af den magnetiske induktion, og strømmene varmer jernet op, så der opstår jerntab. Altså kernen bliver varm, hvilket er uønsket.
 


Brugbart svar (0)

Svar #4
03. oktober 2014 af Eksperimentalfysikeren

Både Tesla og Gaus er enheder for magnetisk fluxtæthed, men i hver sit enhedssystem. I dag benytter man normalt SI-systemet, hvortil hører meter, kilogram, sekund og Tesla. Tidligere benyttede man cgs-systemet, hvortil hører centimeter, gram, sekund og Gauss.

Magnetisk flux gennem en flade angiver, den samlede mængde magnetisme, der går gennem fladen. Fluxtætheden er fluxen divideret med fladens areal målt vinkelret på feltretningen.

Hvis en leder med længden 1m bevæger sig med hastighedn 1m/s vinkelret på lederen og vinkelret på et magnetfelt med fluxtætheden, vil der være en spændingsforskel på 1V mellem dens ender.


Skriv et svar til: Elektromagnetisme - HJÆLP LIGE TAK;-)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.