Debat

Debat: Islam, Kristendommen, Jødedommen etc.

03. oktober 2014 af anonym000

Godaften

Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad i generelt tænker om religion.

Jeg har et simpelt spørgsmål til jer: Har du en religiøs overbevisning ?

Selvom ovenstående er et ja/nej-spørgsmål, vil jeg gerne have en begrundelse for jeres overbevisning eller manglen på den :-)

Mvh.


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Nej.

"Skaberen" har tilgodeset den biologiske evolution, dyreliv og planteliv, ikke individet.

Altså enten kommer vi alle i "Himmeriget", eller også kommer ingen, hvadenten vi vil det eller ej.

Gud "deler" ikke.

(  #0:  Du kender vist allerede min mening om dette. )


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2014 af HHansen1 (Slettet)

Ja.. 

Vi mennesker er blevet skabt af Gud. Alt er skabt af Gud. 
Man kan ikke vide hvor stor eller lille Gud er, men en ting er sikkert og det er, at Gud er det. 
Gud skabte os mennesker af en grund, vi er blevet sat her på Jorden for at gøre Gud tilfreds. Gud har givet os alt, hvad vi skal bruge. 

Kristendommen, biblen og GUD :-)


Svar #3
06. oktober 2014 af anonym000

#1

"Hvordan kan du dog ikke tro på Gud ? Det hele står jo i biblen/koranen/toraen !"

;-)  

- - -

...............


Svar #4
06. oktober 2014 af anonym000

#2

Hvordan ved du det ? 

Men gud er da også mystisk, ikke ? Gud sendte sin søn (som jo er gud selv) til os... for at redde os... for gud selv. 

- - -

...............


Svar #5
06. oktober 2014 af anonym000

#2

Jeg er nysgerrig... Tror du på skabelsesmyten ?

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #6
07. oktober 2014 af Therk

#2

Ja.. 

Vi mennesker er blevet skabt af Gud. Alt er skabt af Gud. 
Man kan ikke vide hvor stor eller lille Gud er, men en ting er sikkert og det er, at Gud er det. 
Gud skabte os mennesker af en grund, vi er blevet sat her på Jorden for at gøre Gud tilfreds. Gud har givet os alt, hvad vi skal bruge. 

Kristendommen, biblen og GUD :-)


Hvad er det for en omgang vås? Hvad du tror er ikke det samme som absolut viden - vi kan ikke være sikre på noget som helst, hverken videnskabeligt, religiøst eller eksistentielt. Mennesker har skrevet biblen, så medmindre din overbevisning er at Gud er mennesket, så har han ikke skrevet den.

Nej, ovenstående er heller ikke sikkert, men væsentligt mere plausibelt end din forklaring. Vi har trods alt bygget vores samfund på empirisk viden og må antage at det er væsentligt bedre end ad hoc forklaringer.


Svar #7
08. oktober 2014 af anonym000

#6 

Du skræmmer teisterne væk, he-he :-)

Man skal føre en sokratisk dialog med teister (og andre virkelighedsbenægtere), da de vil i sidste ende se, at de modsiger sig selv.

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. oktober 2014 af Therk

#7:

Det vil jeg bestemt tænke på næste gang jeg har en sådan debat. Tak for tippet! :)


Svar #9
08. oktober 2014 af anonym000

#8 Ja, for ellers vil de stikke halen ml. benene, "HHansen1" er et godt eksempel. Det er jo svært at forsvare det uforsvarlige :-)

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #10
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

Jeg har et åndeligt liv. Dvs. jeg tænker og søger meget efter svar. Jeg ved ikke om der findes en gud, men jeg tror på, at jeg selv blot er en representation af noget, som er større end hoved+krop+fødder.

Min tro gør, at jeg brænder mere for de ting jeg laver og jeg kan bruge modgang forstærkende fremfor "nedbrydende".

Jeg ved at tro ikke er mere end én tanke, som bliver gentaget nok indtil det bliver ens virkelighed. Jeg har så valgt en tro, som gør, at jeg får et bedre liv og som tjener mine drømme og ønsker for fremtiden.


Svar #11
10. oktober 2014 af anonym000

Vil du gerne afsløre, hvad din overbevisning er ?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #12
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

Hvad mener du? Jeg er ikke knyttet til nogle speciel religiøs gruppe/fællesskab som "kristendom, jødedom eller islam".

Overbevisning er nok også et dårligt ord for mit vedkommende, da jeg slet ikke føler mig overbevist om noget som helst. 


Svar #13
10. oktober 2014 af anonym000

:-)

Undskyld at jeg siger det, men du har gang i et semantisk cirkus. Du bruger ikke ordene i deres almene betydning, du tillægger ordene din egen betydning, hvilket er dybt problematisk i en diskussion.

Ad "et åndeligt liv": Hvorfor overhoved bruge dette ord, når du nu alligevel kommer med en mere konkret forklaring på hvordan du lever dit liv ?

Ad "jeg selv blot er en repre(æ)sentation af noget, som er større end hoved+krop+fødder.": Dette kan tolkes på mange måder, være konkret. Taler du om en sjæl ?!

Ad "Min tro gør, at jeg..." : Du siger, at du ikke har nogen overbevisning(=tro), hvad snakker du så om ?

Jeg synes det er altafgørende i en diskussion at vide, hvad modparten helt præcist taler om ellers giver diskussionen ikke nogen mening :-)

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #14
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

Nej jeg taler ikke om en sjæl. Jeg synes selv representation er et meget klart ord for hvad jeg mener, nemlig at det kropslige og jeget ikke nødvendigvis er identisk.

 (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=overbevisning):

Overbevisning = fast tro eller mening der er baseret på grundige overvejelser, erfaring el.lign.

Jeg håber det løser dine problemer mht. de uklarheder, du nu synes må være i mit ovenstående indlæg.  Derudover er jeg helt enig at det er vigtigt at forstå hvad modparten mener.


Brugbart svar (0)

Svar #15
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

Og beklager stavefejlen i representation. Jeg skriver øjeblikket opgave i "representation theory" så blander ordene sammen.


Svar #16
10. oktober 2014 af anonym000

Siden vi taler om religion, så taler vi selvfølgelig om religiøs overbevisning...

Jeg ved stadig ikke, hvad du mener med "tro" ? :-)

Hvad mener du med "jeget" ? Er vi ude i Freuds personlighedsmodel ?

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #17
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

Nej, lad os lige holde Freud ude af billedet.

Det jeg taler om er, at jeg har en virkelighedsopfattelse præget af dualisme. 

http://en.wikipedia.org/wiki/Dualism_%28philosophy_of_mind%29


Svar #18
10. oktober 2014 af anonym000

Det kunne du bare havde sagt :-)

Men du sagde, at du ikke tror på en sjæl ? Nu siger du, at du har en dualistisk virkelighedsopfattelse. I dualismen har du jo sjælen og kroppen, det er hvad dualisme er. 

- - -

...............


Brugbart svar (0)

Svar #19
10. oktober 2014 af hihihej (Slettet)

SJæl er et begreb, som er blevet brugt om meget i mange forskellige sammenhænge fx om noget uddødeligt eller noget, som skal frelses og derfor undlader jeg det helt, fordi vi ikke skal starte et semantisk cirkus. ; )


Svar #20
10. oktober 2014 af anonym000

Okay. Men hvis du havde nævnt begrebet: sjælen ifm. med dualismen, var der ingen tvivl om betydningen :-)

Jeg kan godt acceptere dualismen som en ide, men jeg er ikke spor overbevist. Sam Harris, som har en Ph. d. i neurovidenskab og en bachelor i filosofi, gør (synes jeg) et godt arbejde med at beskrive forholdet mellem bevidstheden (sjælen i dualismen) og kroppen/hjernen. Måske vil hans nye bog "Waking Up: A Guide to Spirituality Without Religion" være lige noget for dig :-). 

- - -

...............


Forrige 1 2 Næste

Der er 36 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.