Idræt

Agonister , synergister og antagonister

05. oktober 2014 af ninjamus (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej alle. Jeg ville blive meget glad hivs nogen kunne forklare disse tre begreber: Agonister, synergister og antagonister

På forhånd tak :)


Brugbart svar (2)

Svar #1
11. oktober 2014 af pvale (Slettet)

Forklares bedst ud fra en simpel bevægelse. Forestil dig du træner biceps, og skal bøje armen fra udgangsstilling. I dette tilfælde, vil biceps være agonist, musklen som kontraheres. Tricepsen vil være antagonist, den strækker sig, og holder bevægelsen igen så armen ikke flyver op. Når armen så skal bevæges tilbage til udgangstilling, bytter musklerne roller. Bicepsen arbejder som antagonist, fordi den holder igen og strækkes ud fra dens flexerede tilstand. Triceps arbejder som agonist, fordi den kontraheres fra dens udstrakte tilstand. 
Synergisten derimod, er lidt anderledes. Det er form for hjælper, til agonisten. Det er muskler, som hjælper agonisten til at gøre arbejdes præcist i forhold til den planlagte bevægelse. Synergisten er lidt mere specifik, men jeg kan ikke forestille mig du behøver for en mere deltajeret forklaring. 


Skriv et svar til: Agonister , synergister og antagonister

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.