Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

Varelagerets primo værdi - hjælp!

06. oktober 2014 af Julie2205 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej. 
Jeg sidder og skal op til case prøve i EØ og der er et spørgsmål der lyder: 

Hvad var varlagerets primo i 2013?

Det eneste man får at vide er at varelagerets ultimo i 2013 var på 1.199.245 kr. og at der i 2013 var et varekøb på 8.402.384 kr.

Jeg håber der er nogen der kan hjælpe da vi sidder nogle stykker og simpelthen ikke kan finde det nogen steder! :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Der må være flere oplsyninger i opgaven, for det kan vel ikke passe at varelagret var negativt ved årets start. Står der noget om vareforbrug? Hvis ja, hvilken indflydelse har det på varelagret?

Hilsen Lars


Svar #2
06. oktober 2014 af Julie2205 (Slettet)

Det er lige præcis det jeg heller ikke kan få til at passe. 
Der er denne øverst på siden, men jeg ved ikke om den hører med til det punkt. :)
 

Vedhæftet fil:IMG_1115.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

ja, nu er det godt nok 20 år siden jeg havde regnskabslære og virksomhedsøkonomi på handelsskolen (og har ikke brugt det siden)...

men hvis jeg husker rigtigt, så er vareforbruget jo et træk på varelageret, til kostpris/indkøbspris og dermed har i alle de oplysninger i har for brug for for at regne baglæns; tilgang, afgang og ultimo.

Hilsen Lars


Svar #4
06. oktober 2014 af Julie2205 (Slettet)

Jeg må nok bare blive ved at læse om igen og igen til den er der. 
Tak for svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hvis du have primoværdien, kunne du så regne ultimoværdien ud?

Har så set efter i lærebogen hvad "vareforbrug" er?

Husk: Øvelse gør mester. Rom blev ikke bygget på en dag. En mand der begår fejl og ikke retter den, begår endnu en fejl.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. oktober 2014 af christinacomaco

Lagerligningen:

Varelager primo + varetilgang (køb eller produktion) - vareafgang (slag eller forbrug af varer) = varelager ultimo


Skriv et svar til: Varelagerets primo værdi - hjælp!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.