Studievejledning

Betaling på vidergåendeuddannelser?

07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)
Betaler man for at starte op på en vidergående uddannelse? Lige som man gør på mange ungdomsuddannelser?

Brugbart svar (1)

Svar #1
07. oktober 2014 af Therk

Hvilken ungdomsuddannelse betaler du for at starte op på?

Hvis du er dansk statsborger er svaret nej.


Svar #2
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

HG og HF. HG kostet den let sum af 1.000 kr. På HF giver man 450 kr per fag, sådan rundreget 5.000 kr for en fuld HF. Og så tænkte jeg bar på om der gælder de samme regler på vidergåendeuddannelser? Men der er ingen form for betaling overhoved?

Svar #3
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

PS. Der er selvfølgelig tale om et depositum når det gælder HF

Brugbart svar (0)

Svar #4
07. oktober 2014 af DavidJac

Uddannelse i danmark er statsfinansiret.. Men du skal måske betale for printer...


Svar #5
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Det kan man selvfølgelig godt sige de er. Jeg tror jeg omformuler spørgersmålet, for kan se at det skaber lidt forviring. Det jeg gerne ville have besvaret var, om der lige som på ungdomsuddannelser skal betales et depositum når det gælder vidergåendeuddannelser.

Brugbart svar (0)

Svar #6
07. oktober 2014 af Therk

#2 HG og HF. HG kostet den let sum af 1.000 kr. På HF giver man 450 kr per fag, sådan rundreget 5.000 kr for en fuld HF. Og så tænkte jeg bar på om der gælder de samme regler på vidergåendeuddannelser? Men der er ingen form for betaling overhoved?


Du betaler kun på HF, hvis du tager enkeltfag. En almindelig 2-årig HF uddannelse er betalt af staten. HG kan jeg ikke udtale mig om. Dine første to forsøg på en videregående uddannelse er betalt af staten. Efter du er droppet ud af to videregående uddannelser og vil starte på en ny skal du selv finansiere den.


Svar #7
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

På en almindelig 2-åriget HF skal man jo stadig betale et depositum, "af ca. 5.000 kr" som man jo så for tilbage efter man har færdiggjort uddannelsen. Men kan forstå at der ingen depositum er når det gælder vidergåendeuddannelser, det er da super.

Brugbart svar (0)

Svar #8
07. oktober 2014 af Therk

#7 På en almindelig 2-åriget HF skal man jo stadig betale et depositum, "af ca. 5.000 kr" som man jo så for tilbage efter man har færdiggjort uddannelsen. Men kan forstå at der ingen depositum er når det gælder vidergåendeuddannelser, det er da super.

Hvor har du gået på HF? Det er ikke en almindelighed. Min bror betalte ikke et depositum, da han tog sin HF og jeg har haft ringet til to kammerater for at få bekræftet at de heller ikke betalte for deres 2-årige HF-uddannelse, fordi jeg blev i tvivl. Ikke at det har noget at sige, da du har fået svar på dit spørgsmål.


Svar #9
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Lige pt. tager jeg HF på Efrerslægten. Men det er ganske normalt, at man betaler 450 kr per. fag eller der over. Både KVUC, Tårnby VUC, Efterslægen HF Center og Lyngby VUC tager betaling for HF fag. Har aldrig hørt eller kender til steder hvor HF er gratis. Hvor henne har taget en fuld HF uden at skulle betale?

Brugbart svar (0)

Svar #10
07. oktober 2014 af Therk

Grindsted, Aalborg og Vejle er mine kontakter.


Brugbart svar (0)

Svar #11
07. oktober 2014 af JEEJ2008

Afhængigt af dit studie vil der på nogle fag være små udgifter i form af ekstramateriale o.a. du skal betale for. Fagene som sådan koster ikke noget. Det der kan blive dyrt er køb af bøger til fagene. MVH. :)


Brugbart svar (0)

Svar #12
07. oktober 2014 af DavidJac

de fleste bøger kan blive fundet på nettet...


Svar #13
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

JEEJ2008, er det HF du tallet om? Eller de vidergåendeuddannelser?

Svar #14
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Therk, HF i storkøbenhavn er det sværere ikke gratis. Men fedt for dem det bor i Grindsted, Vejle og Aalborg

Brugbart svar (0)

Svar #15
07. oktober 2014 af Therk

Du skal selv betale for dine materialer på videregående uddannelser - bøger og andre kursusmaterialer er for egen regning. For en matematikstuderende er det ikke så galt, da mange fag foregår efter forelæserens egne forelæsningsnoter, typisk udleveret som en PDF, men på jura- eller medicinstudiet kan man sagtens forvente en udgift på +3000 kroner per semester for bøger.


Svar #16
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

http://www.vucnordjylland.dk/uddannelser/hf/hvad-koster-det.aspx kan se inde på VUC Nordjyllands hjemmeside at de også tager penge for HF. Jeg har google HF meget i dag, og ikke fundet et eneste sted hvor det er gratis.

Brugbart svar (0)

Svar #17
07. oktober 2014 af Therk

#16 http://www.vucnordjylland.dk/uddannelser/hf/hvad-koster-det.aspx kan se inde på VUC Nordjyllands hjemmeside at de også tager penge for HF. Jeg har google HF meget i dag, og ikke fundet et eneste sted hvor det er gratis.

Som nævnt tidligere:

#6

[...] Du betaler kun på HF, hvis du tager enkeltfag. [...]

VUC Nordjylland:

[...] Højere Forberedelses Eksamen (HF) er gratis hvis du vælger den 2-årige HF. [...]

http://www.vucnordjylland.dk/uddannelser/veu-og-erhverv/hvad-koster-det.aspx

VUC Syd:

[...] En fuld hf er gratis. [...]

http://www.vucsyd.dk/hf-et-vaeld-af-muligheder.aspx

Endda på Sjælland:

Næstved:

[...] To-årig hf er gratis. [...]

http://vucstor.dk/vejledning/faq/oekonomi/

Roskilde:

[...] 2-årig fuld Hf: gratis [...]

http://www.vucroskilde.dk/vejledning/su-betaling/priser/


Svar #18
07. oktober 2014 af sandrasvensson (Slettet)

Der skal jo stadig betaless et gebyr, lige som på alle andre HF, som så bliver tilbage betalt når HF'en er fuldendt. Min HF er jo i princippet også gratis, i det jeg for alle mine penge tilbage, når jeg har fuldendt HF

Brugbart svar (0)

Svar #19
07. oktober 2014 af Therk

Nej, det står der ikke noget om nogen af de steder, og som nævnt har jeg ikke nogen bekendtskaber, som har betalt et depositum for deres HF - deres uddannelse er foregået nøjagtig som en anden STX-, HTX- eller HHX-uddannelse. At det er anderledes i København og evt. andre steder var jeg ikke klar over. Det virker til at være op til uddannelsesinstitutionen hvad de gør.


Brugbart svar (0)

Svar #20
07. oktober 2014 af JEEJ2008

#13 JEEJ2008, er det HF du tallet om? Eller de vidergåendeuddannelser?


Vdr. udd.


Forrige 1 2 Næste

Der er 22 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.