Studievalg og videregående studie

PhD Economics efter B.Sc. Economics

08. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Hej folkens,

Så blev det omsider tid til, at jeg skal skrive mit første indlæg her på siden. Jeg er stille og roligt ved at være til vejs ende med min B.Sc. i økonomi med sidefag i statestik og matematik.

En ting, jeg er i tvivl om, er, om det er det værd at tage et sabbat år efter ens bachelor, hvis det er et PhD studie i økonomi, man vil begynde på? Jeg regner med, at jeg i mit sabatår vil arbejde for IMF, World Bank, ECB, FED, etc. eller tage med de såkaldte Peace Corps ned til Latin Amerikanske lande eller afrikanske lande og se på deres økonomi og evt. hjælpe med økonomisk udvikling.

"Time is money" og det jeg vil høre er, om i synes det overhoved vil hjælpe på ens grad school ansøgning, hvis man har haft noget analytisk/erhvervserfarring i økonomi, som beskrevet tidligere? Eller er det bedre at gå direkte fra ens bachelor til ens PhD, eller bare spild af tid? Jeg regner med at være 21-22 år, når jeg bliver færdig med min bachelor. 

Jeg regner også med at få et "doctoral fellowship" og mine forældre dækker resten af beløbet, hvis mit fellowship ikke dækker, så det er ikke så meget penge, der er problemet. Mere om selve erfarringerne ved en oplevelse som tidligere beskrevet er det hele værd. 

Hvis nogle af jer har stået i samme situation, så skriv lige til. Vil sku' mere end gerne høre om jeres egne erfarringer og oplevelser. Eller hvis i synes, at i kan bidrage med noget input, så må i mere end gerne skrive på tråden her!  :-)

Takker på forhånd,

Bard   


Brugbart svar (1)

Svar #1
08. oktober 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hey Bard.

Hvis du gerne vil arbejde i IMF, verdensbanken eller endda måske et ministerie, så er det nok bedst at få kørt dit studie til ende og så rejse et år eller to bagefter. Det mener jeg fordi du udsætter dig for en risiko for aldrig at læse videre hvis du først rejser ud og degrees er key i IMF, VB etc.

Når det er sagt, så er der for aktive og hjælpsomme typer som dig rigtig mange andre muligheder også. 

Prøv at høre det her podcast med James Altucher der ligger et halvt scroll nede af siden. Det vil sikkert inspirere dig til ikke at spekulere helt så meget over tingene og bare gøre det du har mest lyst til, hvad det så end er :)

Du er jo tydeligvis rigtig dygtig til dit studie. Måske kunne du skabe mere værdi andre steder end i finansverdenen ?


Svar #2
08. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Hey Carsten,

Jeg takker mange gange for dit brugbare svar og siger især tak for det podcast! 

Hvilke andre steder er det, som du mener, at jeg kunne skabe mere værdi i? Mine interesser ligger i financial economics, health economics, og economic development, hvis det hjælper dig lidt, men hvis du har helt andre foreslag, så sig bare til. Det er helt sikkert, at det er noget, jeg aldrig har tænkt på. 

Og det er "PhD" degrees, der er key i IMF, ECB, WB, etc., ikke? Mange PhD studerende på mit universitet har nemlig arbejdet for the Federal Reserve, IMF, etc med bare en bachelor før de begyndte på deres studie.

Så jeg regner derfor da med, at en analytiker stilling skulle være mere end nok, især med et universitet, hvis økonomi-afdeling ligger på top 10 i verden. Eller er det bare det, at man ikke kan nå op i hierakiet, hvis man kun har en bachelor i organisationer som IMF, WB, ECB, og FED.

Sorry jeg stiller så mange spørgsmål, men efter alle disse år med næsen i bøgerne, så er der ikke særlig meget jeg ved om erhvervslivet. 

Hvis I andre har mere input eller andre ideer, så er i mere end velkommede til at skrive her. +2 hjerner tænker bedre end 2. :-) 

Takker igen,

Bard


Brugbart svar (0)

Svar #3
08. oktober 2014 af Jerslev

#0: En relevant ting at undersøge er, om din graduate school overhovedet optager studerende på phd-uddannelsen direkte efter deres bachelor. De fleste steder kræves som minimum en kandidatgrad.

- - -

mvh

Jerslev


Svar #4
08. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

#3: Graduate school i USA = 5 årig program, der indebærer master + PhD. En master's bliver formelt set aldrig givet som en "terminal degree" i USA i økonomi, mere som en slags "sikkerhed", hvis en PhD bliver alt for meget. 

Men har du noget input til det øvrige og læser du selv økonomi? 


Svar #5
09. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Anyone?


Brugbart svar (1)

Svar #6
16. oktober 2014 af Thesaurus (Slettet)

Goddag Bard.

Selvom det ikke nødvendigvis er relevant for dit vedkommende, så har jeg hørt at Oxbridge anser relevant erfaring som vigtigere end karakterer i forbindelse med optagelse på master og PhD, da de fleste ansøgere alligevel har noget nær perfekte. Såfremt det samme er gældende hos de amerikanske universiteter, lyder det umiddelbart fornuftigt at få noget arbejdserfaring, hvis det har til formål at variere studielivet samtidigt med at forbedre din ansøgning. 

Fortsat god dag. Thesaurus 


Svar #7
17. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Thesaurus,

Jeg siger tusind tak for dit svar! Må jeg spørge om, hvem du har hørt det udsagn fra? Og kan du evt. finde et link, der kan verificere dit udsagt, om, at Oxford-Cambridge rent faktisk vil ha', at deres ansøgere har noget praktisk erfarring før studiestart? Jeg kinne nemlig ikke finde noget ved en Google-Search. :-/ 

En professor ved mit universitet sagde nemlig, at "monetary wise", så er der "negative benefits" ved at tage et sabbatår og arbejde som analytiker for WHO, og at fordelene på tingene var neutrale, hvis man søger optagelse på en PhD uddannelse, da jeg spurge ham om en cost-benefit analyse ved at tage et gap-year versus direkte fra undergrad til PhD. Professoren har nemlig arbejdet for president Ronald Regan som sundhedsøkonomisk rådgiver tilbage i 1984-1985,s å jeg regner da med, at han ved, hvad han snakker om.

Takker på forhånd,

Bard 


Brugbart svar (1)

Svar #8
17. oktober 2014 af Thesaurus (Slettet)

Jeg har desværre ikke kunne finde nogle elektroniske kilder, som kan verificere mit udsagn. I forhold til hvad der ligger som grundlag for min udtalelse, så var det i forbindelse med et ophold på Oxford Universitet, hvor jeg spurgte én lektor i forhold til differentiering ved postgraduate optagelse, hvor svaret var at relevant arbejdserfaring ofte var vigtigere end blot topkarakterer. 

Jeg skal forhåbentlig, i forbindelse med min blot indsendte Cambridge ansøgning, til interview på Cambridge i december, hvor jeg sandsynligvis får mulighed for at stille spørgsmålet. Ellers er det selvfølgelig mulighed for at kontakte de respektive universitetet.

Held og lykke med det.

Thesaurus.  


Svar #9
19. oktober 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Thesaurus,

O.k. Helt fint. Jeg siger bare tusind tak for hjælpen.

Og som sagt, hvis nogle af jer andre har noget indput, så må i mere end gerne biddrage! Thesaurus, Jerslev, og Carstens indlæg har været fremragende og brugbare, men >4 hjerner vil stadig tænke bedre end 4. :-)

Andersen11, mathon, pvm, peter lind, og Co. Jeg vil være mere end glad for at kunne høre noget indput fra Jer.  

Bard


Brugbart svar (1)

Svar #10
07. november 2014 af Matematikøkonomen (Slettet)

Hej Bard

Jeg synes, det er et rigtig godt valg, du tager. Jeg synes dog ikke, du skal tage et sabbat år og arbejde, men at gøre din uddannelse færdig først og fremmest. Jeg tror, du vil fortyde det, hvis du har taget et sabbatår og stadig mangler et år tilbage af uddannelsen. Men det skal ikke komme an på det; kan du mon arbejde, mens du studerer?

Ellers synes jeg, som nævnt, det er et rigtig godt valg du tager, og jeg ønsker al held og lykke.


Svar #11
10. november 2014 af BadBoyBard (Slettet)

Koburg85: Jeg siger mange tak for dine ord! Og jeg vil sku helt sikkert se, om jeg ikke kan få et arbejde hos FED/ECB/Bank of England/Nationalbanken/etc. mens jeg går på min PhD. God idè og jeg siger igen mange gange tak for det! 

Hvis nogle af jer andre har nogle idèer, så må i mere end gerne skrive her. I behøver ikke være universitetsstuderende eller noget. Bare at I kan komme med nye perspektiver vil betyde en del for mig. 

Bard


Skriv et svar til: PhD Economics efter B.Sc. Economics

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.