Engelsk

I'm lovin' it

10. oktober 2014 af jihudsif - Niveau: B-niveau

Hvad kan man sige om McDonald's slogan I'm lovin' it? 

- Det er i lang tillægsform andet? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2014 af Stygotius

Det er ikke bar en lang tillægsform, men en udvidet nutid.

Nej det er ikke engelsk, men noget smart som nogle smarte reklamefolk har fundet på.

Du skal aldrig selv bruge "love" i udvidet tid..


Brugbart svar (0)

Svar #2
11. oktober 2014 af policemanmem

Udvidet tid bruges normaltvis til at angive processer. 'love' er et såkaldt stative verb, der beskriver en tilstand (ligesom eks. 'like' og 'know'), og derfor bruges det ganske rigtigt ikke i udvidet tid. 

Når det så er sagt, er der jo altid undtagelser til regler. Stative verbs kan nemlig i ganske bestemte kontekster anvendes til at betegne en proces, hvorfor det så skal være en ing-form. Sammenlign:
I like vegetables (tilstand).
I'm liking vegetables more and more (nu en proces).

Dog vil jeg også mene, at McDs slogan er et 'reklamestunt'.

Se evt. her for mere om stative vs. dynamic verbs: 
http://www.quickanddirtytips.com/education/grammar/is-im-loving-it-proper-grammar


Brugbart svar (0)

Svar #3
11. oktober 2014 af Stygotius

Jeg er glad for at få mine udtalelser godkendt af policemanmem. Det er betryggende.

"I'm liking vegetables more and more" går nu ikke på engelsk 

Hvis man ikke er for fin til at tale sit eget sprog, kalder man her i landet de nævnte veber for "durative verber".

Durative verber betegner altid en "proces". Det er derfor de kaldes durative i modsætning til perfektive verber.


Brugbart svar (0)

Svar #4
11. oktober 2014 af policemanmem

Uden at dette skal ende i (ende en) diskussion, Stygotius, så er min nævnte sætning altså korrekt.
Min engelske lingvistikunderviser brugte den sætning under en diskussion af netop McDonald's slogan.


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2014 af Stygotius

"korrekt" eller "ikke  korrekt". Den er ikke idiomatisk engelsk.

I øvrigt er den webside du henviser til, mildest talt ikke autoritativ.

Et imperfektivt aspekt henviser altid til en bestemt tidspriode. Man vil altid kunne spørge "Jamen, hvornår var det?"


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. oktober 2014 af Stygotius

Hovedreglen for brugen af udvidet form på engelsk er at man bruger den om:

EN UAFSLUTTET HANDLING  I  ET  AFGRÆNSET TIDSRUM"


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2014 af Stygotius

MacDonalds slogan  betyder i virkeligheden "I'm liking it  ...for the time being"


Brugbart svar (0)

Svar #8
11. oktober 2014 af Stygotius

ad #5

Jeg mener "den er er ikke idiomatisk engelsk med mindre man ikke tænker på udtrykket som en udvidet nutid, men som udtrykkende en handling eller tilstand der i færd med at udvikle sig..


Skriv et svar til: I'm lovin' it

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.