Biologi

Den genetiske arv HJÆLP!!!

13. oktober 2014 af Linewi (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg sidder med et par spørgsmål som drejer sig om den genetiske arv, og håber nogle kan hjælpe mig. Kan ikke huske ret meget fra C-niveau om dette emne :/

På forhånd tak for hjælpen.

Spørgsmål 1: En mand som er bærer af genet, der giver cystisk fibrose, får et barn med en kvinde som også er bærer af genet. Hvad er sandsynligheden for at barnet får cystisk fibrose?

Spørgsmål 2: En rask kvinde på 25 år får at vide at hendes far har Huntingtons Sygdom. Hvad er sandsynligheden for at kvinden selv vil udvikle sygdommen senere i livet? Kvinden er gravid. Hvordan vil du rådgive hende?

Spørgsmål 3: En kvinde og en mand har begge en sjælden sygdom som skyldes en defekt i et bestemt gen på kromosom nr.4. De får to børn sammen, et raskt barn og et barn som har samme sygdom som forældrene.

Er den sjældne sygdom dominant eller recessiv? Hvad er sandsynligheden for at et eventuelt tredje barn har sygdommen?

Spørgsmål 4: En kvinde har en rød-grøn-farveblind far. Hun får to børn, en dreng og en pige, men en mand som ikke er farveblind. Rød-grøn-farveblindhed nedarves X-bundent recessivt.

Hvad er sandsynligheden for at drengen er farveblind?

Hvad er sandsynligheden for at pigen er farveblind?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

Til spørgsmål 1, 2 og 3 skal du finde ud af, hvordan sygdommene nedarves. Opstil da relevante genotyper, der angiver hvilken sandsynlighed, der er for at sygdommen kan videregives til afkom.


Svar #2
13. oktober 2014 af Linewi (Slettet)

Jeg ved ikke hvordan sygdommene nedarves, Til spørgsmål 1, ´kan jeg læse mig frem til at cystisk fibrose er et sutosomalt recessivt gen på kromosom nr. 7 , andet står der ikke.


Svar #3
13. oktober 2014 af Linewi (Slettet)

Autosomalt recissivt *


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. oktober 2014 af Hippocampus (Slettet)

#2

Mere behøver du jo heller ikke at vide. Sygdomsallellen er da rr, og de to alleller Rr og RR er normalallellerne. Nu kan du opstille et krydsningsskema samt et nedarvningsskema for sygdommen.

Hvis både manden og kvinden er raske, men bærere af det syge gen, har de begge genotypen Rr


Svar #5
14. oktober 2014 af Linewi (Slettet)

Tak for hjælpen :-)


Skriv et svar til: Den genetiske arv HJÆLP!!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.