Spansk

Præpositioner og artikler

15. oktober 2014 af AngelzNight22 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej
Jeg skal rette min spansk aflevering, som jeg lige har fået tilbage, så jeg kan sende den til min lærer endnu en gang. Men der er nogle steder, hvor jeg ikke ved, hvad jeg mangler, udover at hun har skrevet at jeg mangler præpositioner og artikler. Det drejer sig om sætningerne:

1. Juan está en el instituto y a la tarde juega (mangler præposition) (mangler artikel) fútbol con sus amigos.
2. Él gusta jugar (mangler præposition) (mangler artikel) fútbol pero no le interesa (mangler artikel) balonmano.
3. Es bonita y tiene el pelo oscuro y (mangler artikel) ojos marrones.

Jeg håber I kan hjælpe:-) Tak på forhånd!

Knus Natascha


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2014 af jbmm

1. og 2. Hvad hedder "spille fodbold", brug din ordbog!
(så finder du både den manglende præposition og artikel)

3. Hvilken artikel kan man have foran et hankønsord i flertal? (ojos)
Det skulle ikke gerne volde problemer!! (der er normalt artikel foran attributivt led ved 'hår' og 'øjne')


Svar #2
17. oktober 2014 af AngelzNight22 (Slettet)

1. Så får jeg jugar al fútbol... men burde der ikke være 2 ord? og hvordan kan jeg se om det er præposition eller artikel?:)

3. Vi har ikke rigtig lært om artikler, så det ved jeg ikke...:S


Brugbart svar (0)

Svar #3
17. oktober 2014 af jbmm

Har du ikke lært at "al" er en sammentrækning af a + el (præposition og artikel = 2 ord)?

Hvis du ikke kan kende forskel på en præposition og en artikel, så skal du have fat i din lærer!!, ellers er du måske slet ikke egnet til at lære spansk!!

Artiklerne er det allerførste man lærer i spanske grammatik, så du må i gang med at repetere:

De bestemte artikler er: el, la, los, las (+ lo foran adjektiv)
De ubestemte artikler er: uno/un, una, unos, unas


Skriv et svar til: Præpositioner og artikler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.