Studievejledning

Oxford Universitet, kan det blive til virkeligheden?

16. oktober 2014 af hejmeddig2107 (Slettet)

Hej alle sammen.

Jeg er en pige på 8.klasse og jeg har altid drømt om at komme ind på Oxford Universitet.

1.Men hvad skal jeg gøre?

2. Jeg har hørt om at man skal læse IB i stedet for de almindelige gymnasier som STX, HHX, HTX og HF?

3. Jeg vil gerne ind på UWC, men hvad skal man gøre for at komme ind? Hvor meget skal man have i gennemsnit?

4. Er UWC det samme som IB?


Brugbart svar (2)

Svar #1
18. oktober 2014 af adsafadfdsafdasf

Hej qion0001

Under alle omstændigheder, er det fantastisk at du ser ud over landets grænser i din søgen efter uddannelse, og endnu mere positivt at du er så tidligt ude. I samme alder gik jeg og havde den samme drøm - jeg er nu igang med det sidste år på STX og ønsker derefter at søge ind på Cambride (Et andet hæderligt universitet i UK). 

1. Hvad skal du gøre? Ja du skal først færdiggøre folkeskolen og så ellers starte i Gymnasiet (eller  IB). Som du nok ved, så tæller karakterer i høj grad på Oxbridge (Oxford/Cambridge). og disse får stor betydning for deres beslutning om at optage dig eller ej. Dine folkeskolekarakterer kigger de ikke på (el. det er i hvert fald meget usandsynligt) - men først og fremmest dine gymnasiekarakterer (specielt A-niveau fag). Du skal mindst have et snit på 11 ud fra dine A-fag (I mit eksempel bliver det; 12 i mundtlig Dansk, 12 i skriftlig Dansk, 12 i mundtlig Engelsk, 12 i skriftlig Engelsk, 12 i Historie (mundtlig) og 10/7 i Fransk mundtlig og 10/7 i skriftlig) hvis du overhovedet vil kunne håbe på optagelse. B-niveau og C-niveau tæller selvfølgelig også og du skal også, efter bedste evne, forsøge at få gode karakterer i disse (NB; Karakteren i Idræt tæller vist ikke, mener jeg (?)....)

Ovenstående lyder måske som et kæmpe stykke arbejde - og det er det også! :-) Men det er, kan jeg af egen erfaring sige, i dets fulde henseende muligt. Hvordan får man gode karakterer i Gymnasiet, kunne en indvende; Lav dine lektier, markér i timerne (ellers ved læreren ikke hvor klog du er), og brug tid på afleveringerne (start i god tid, ikke 14 timer før deadline). Notater kan også være godt (eller meget godt, iflg. andre) men pas på, at du ikke bliver alt for opslugt af notaterne og dermed glemmer at lære (det er hvad det handler om-  at kunne tænke selv - og ikke bare afskrive læreren)

Et andet tip er, at du fortæller din lærer dine mål, hermed forstås det ikke nødvendigvis som at du skal fortæller dem dit ønske om at komme ind på Oxford, men blot at du fortæller dem at dit mål er at få x karakter i faget (i fleste henseende nok 12) og derved spørge læreren om hvad du kan gøre bedre (hvis du nu ikke fik den karakterer til 1. standpunkt, som du håbede på). Du kan gøre dette ved karaktersamtaler m. læreren (Lærerene arrangerer oftest disse til samtlige elever, hvis ikke så prøv selv at skabe kontakt m. pågældende lærer).

Noter at jeg lige pt udelukkende snakker ud fra erfaring fra det almene gymnasium (STX) og ikke HHX/HTX/IB eller hvad nu. 

I det første år, prøv at sætte et specielt fokus på de fag du afslutter samme år (dvs. C-niveau fag) og måske lidt mindre på A-niveau fagene, som du først afslutter i 3.g. På denne måde kan du undgå alt for meget arbejde (og måske stress). Du kan ligeledes gøre det samme i 2.g med de fag som du afslutter dette år. Ovenstående prøver ikke at antyde at du bør sløse dig igennem de fag du ikke afslutter i 1.g/2.g, men blot at det ikke er verdens undergang hvis du får 7 i skriftlig dansk v. standpunkskarakterene i 1.g. Der er masser af tid til at rette op på den karakter! :)

2. Til dit spørgsmål om IB, kan jeg kun sige at det vil være en god idé. Jeg har ofte hørt at det skulle være lidt hårdere at tage en IB. Derimod, er det i IB-klasser ofte legitimt at være meget engageret i skolegangen, hvilket giver et ekstra løft, både fagligt og socialt for studerende der fra start er der for at lære noget. Det fungerer normalt sådan at man tager en PRE-IB i 1 år. Efter den, kan du læse en IB på ligestillede skoler i udlandet hvis du ikke kan vente med at komme ud før universitetstiden. 

United World Colleges (UWC) er en international gymnasieuddannelse som hvert år optager omkring 20-25 danskere der har færdiggjort 1.g (eller 1. IB/pre-IB). På disse gymnasier, er det meget normalt at folk gerne vil videre på topuniversiteter i udlandet, og disse topuniversiteter er også til stede på skolerne for at samle nye studerende. Jeg ansøgte selv tilbage i 1.g og kom videre til "Intereview"-delen (men så ikke længere, øv).

Jeg anbefaler, at du ansøger til UWC hvis du fornemmer det er noget for dig. Skriv en god ansøgning om hvem du er, og ikke hvem du tror de (UWC) leder efter, dvs. vær ærlig om dig selv.

Gennemsnit: Da jeg søgte (i 2012) krævede de (UWC) som minimum et snit på 7 (men for at være helt ærlig, så går de meget mere op i dig som person, end blot dine karakterer - det lover jeg dig.)

Af UWC-skolerne lyder rygterne, at skolen i Hong Kong er den med mest konkurrence (ambitiøse elever) men en UWC alumne (dvs. tidligere/nuværende elev) vil nok afvise dette. Min først prioritet var UWC i Wales, som jeg fornemmede også var ret konkurrencepræget og fordi den havde et fag intersserede mig specielt (Religious studies)

Hvis du ikke kommer igennem ansøningsprocessen så går det nok (Igen af egen erfaring må jeg erkende at alle ansøgerne jeg mødte til "interview"-delen var lige så kompetente som jeg) Hvis du vil, kan du kigge efter IB-skoler i Danmark (der er et par stykker) men ellers kan du (som jeg) fortsætte på gymnasiet (IB/UWC er ikke et must for at komme ind på Oxford) 

4. UWC er en IB-skole (kort sagt er IB'en bare en anden form for undervisning/eksamen end den danske gymnasieeksamen)

Ansøgningsprocessen til Oxford behøver du ikke sidde og researche på nu - der er rigeligt med tid til dette. Fokuser i stedet på gymnasiet (og din ansøgning til UWC, hvis det nu er det du vil).

HUSK:Det handler ikke om at score højt, men at få den bedste og mest brugbare viden samt at blive så dygtig som du kan blive. Det er dem universiteterne vil have. 

Held og lykke med det hele. 

Se evt http://nordic-sac.com/ (Nordic Study Abroad Conference) - en konference, hvor repræsentanter fra Universiteter fra hele verden kommer og fortæller (De sidste par år har der været en repræsentant fra Cambridge, hvor ansøgningsprocessen jo ligner Oxford's)


Svar #2
18. oktober 2014 af hejmeddig2107 (Slettet)

Hej adsafadfdsf

Tusind tunsind tak for informationerne!

Jeg håber at du kommer ind på dit drømmeuniversitet. :-)

For mig vil jeg nok gerne prøve at søge ind til UWC, fordi det lyder så spændende og jeg er ret træt af den danske skolesystem, og jeg vil gerne rejse ud i verden, jeg vil møde mennesker fra andre lande.

Jeg er selv fra udlandet (Kina). Rigtige mange børn, unge og ikke mindst voksne bliver tit nedgjort, drillet og mobbet, fordi de er fra et andet land. Det kender jeg alt for godt til, og derfor blev jeg virkelig betaget af UWC. Der er mennesker fra alle steder på Jorden og alle en del af universet, uanset nationalitet, hudfarve eller sprog.

Jeg vil blive accepteret og jeg vil acceptere.

Igen tusind tak for svarene.

Hilsen qion0001


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober 2014 af adsafadfdsafdasf

Har du flere spørgsmål, kan du eventuelt skrive i tråden her og jeg vil efter bedste evne prøve at besvare disse.

/ adsafadfdsafdasf


Brugbart svar (1)

Svar #4
21. oktober 2014 af Savior123 (Slettet)

#3 Mener også at de vil se på idræts karakterne. En af mine gode venner søgte på Harvard University, og der så de også på idræts karakteren. Men han kom ind og læser stædig på Harvard University :)

Håber virkelig du kommer ind da jeg kan fornemme at du har ydet en del! 

#2 Som udelændinge kan jeg godt forstå dig, og har selv oplevet en del. Er bl.a. blevet kaldt for asocial, nørd osv. men dem valgte jeg at deponere, og læste videre da jeg vidste at det i fremtiden ville gavne.

Lever selv med drømmen om at læse Medicin på Harvard University - men det er først efter, at jeg har bestået privat 10. klasse med bravuer, jeg kan kæmpe mig frem til at gøre drømmen til virkelighed... Efter privatskolen er jeg usikker på, om jeg skal vælge HTX eller STX. BTW har en tante der underviser i Science på Cambridge/Oxford så mon ikke du forhåbenligt kommer til at møde hende om nogle få år ;) 

Alt lykke til jer begge #0 og #3. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. oktober 2014 af adsafadfdsafdasf

#4

Ja, at de tjekker det på Harvard University overrasker mig faktisk ikke så meget :)

På de amerikanske topuniversiteter går de meget op i at man er en "hel" person og at man kan komme til at udrette noget stort i fremtiden. Tegn på det kan være at man allerede nu er engageret i civilsamfundet, at man allerede har udviklet og udøvet en passion for noget specifikt, at man har været igennem noget særligt, at man har en speciel baggrund, at man har et specielt mål eller syn på verden, osv. 

På disse skoler tæller dine karakterer med i bedømmelsen, men er ikke altafgørende (som de kan blive ved Oxford/Cambridge). Jo lavere snit du har, des mere imponerende skal dine ikke-studie-relaterede aktiviteter være. I Danmark er der dog ikke lige så stor tradition for den slags aktiviteter som i USA, så det vil være vigtigt at man får sine anbefalere til at forklare hvordan du, inden for den ramme du lever i, har opsøgt udfordringer og har været aktiv (i forhold til andre). Som dansk statsborger har man også en hvis fordel, thi ikke mange danskere søger udenlands når det kommer til uddannelse - og på de internationale universiter rundt omkring i verden, søger man efter at få studerende for flest mulige lande (diversity)

Så på eliteuniversiteterne i USA, skal du kunne vise at du er en interessant person som vil noget med dit liv, ikke at du bare vil gå på et anerkendt universitet i USA. 

Cambridge/Oxford, modsat de amerikanske universiteter, foretrækker i højere grad en god flok af folk der "ikke har lavet andet end at læse bag lukkede gardiner" (selvom de, må en erkende, nok er rykket en smule over mod også at værdsætte de ikke-studie-relaterede-aktiviteter)

Men det ved du vel nok meget om i forvejen (med dine kontakter :) 

Held og lykke til dig også, når tiden kommer.


Svar #6
22. oktober 2014 af hejmeddig2107 (Slettet)

Mange tak for flere infomationer. Jeg håber at jeg kan komme ind på Oxford University.

Jeg skal snart have min først karakterblad inden den 1. december. Indtil videre har jeg fået 10 i dansk læseprøve, 12 i engelsk lytteprøve, 10 og 7 i to gerografi tester, Imorgen skal jeg have prøve i skriftlig dansk og på fredag skal jeg have færdighedstest og problemregning i matematik.

Igen mange tak for info!


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2014 af Savior123 (Slettet)

Hejsa #6, 

Håber det gik godt med prøverne! :) 

#5 Haha nej har ikke siddet bag lukkede gardiner og og brugt tiden på at læse, men jeg kan sagtens følge dig :D 

Tror at man i Danmark har en lidt mere form for frihed når det kommer til det faglige. Synes ofte at jeg ser folk fra England der skal yde det dobbelte end DK for at få en høj karakter. 

US kunne også være spændende, og det er også noget jeg stærkt vil overveje (Når jeg endelig er færdig med 3.G). Og tusind tak!!! :D


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. januar 2018 af mate0081 (Slettet)

#1
Wow tusind tak for det du lige har skrevet. Det har lige givet mig ekstra motivation!!
Jeg er selv en 15 årige pige som går i 9. Klasse (etnicitet pakistaner) og efter sommer skal jeg på gym. Jeg er fast besluttet på Niels Brock IBB, da jeg tror det ville give mig muligheden for at komme ind på Oxford / Cambridge, men jeg har altid kun set det som en "drøm" og nu kan jeg faktisk godt se at det ikke er helt umuligt.

Som #2 siger er det nogle gangr hårdt at være andet en dansk etnicitet her i Danmark, udover det går jeg med tørklæde, så for mig ville betyde enormt meget at komme i udlandet og studere specielt i England.

Jeg er dog meget i tvivl, om man kan komme ind på Oxford/Cambridge efter de tre år på gymnasium, eller om jeg SKAL have ansøgt efter 1. År. Udover det SKAL man så ind på UWC for at komme ind på Oxford/Cambridge? Håber du kan hjælpe mig :)

Brugbart svar (1)

Svar #9
06. januar 2018 af adsafadfdsafdasf

#8

Det er lang tid siden jeg skrev mit opslag. Du kan sagtens komme ind på Oxford/Cambridge og engelske universiteter med en dansk studentereksamen. Jeg selv blev færdig på gymnasiet i 2015 og blev tilbudt plads på Cambridge, LSE, UCL og KCL i 2015 og Cambridge, LSE og St Andrews i 2016 ( i mit sabbatår).

Jeg valgte at takke nej og læse i København i stedet. Og nej det har jeg ikke fortrudt :) 

Mit bedste råd er at klø på og arbejde hårdt i gymnasiet, og ikke stresse med de engelske universiteter før 3.g.  


Brugbart svar (0)

Svar #10
06. januar 2018 af mate0081 (Slettet)

#9

Wow.. og grunden til du ikke tog det var?

Så du kan godt komme på Oxford efter de 3 år på gym?
Tusind tak for svaret!!

Brugbart svar (0)

Svar #11
06. januar 2018 af adsafadfdsafdasf

#10 

Jeg tænkte det var for dyrt. og havde ingen held med fonde og legater. 

Ja det kan du godt, hvis du klarer dig godt i gymnasiet, skriver en god ansøgning og klarer dig godt til interview foran en professor! 

held og lykke

mvh 


Skriv et svar til: Oxford Universitet, kan det blive til virkeligheden?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.