Dansk

Definition af Det moderne gennembrud

18. oktober 2014 af Anden22 - Niveau: 8. klasse

Kan i hjælpe mig?

Jeg har nu siddet med den her opg i to dage, og kan stadig ikke finde ud af den....

Det ville være en rigtig stor hjælp, hvis der var nogle der ville hjælpe mig med en definition af Det moderne gennembrud. 

På forhånd tak :D 


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2014 af Katjubaki (Slettet)

Det moderne gennembrud er en skandinavisk strømning inden for kunst, litteratur, åndsliv og politik, som skydes i gang, da Georg Brandes holder sin berømte tale på Københavns Universitet d. 3. november 1871. Hans primære pointe i denne tale er, at problemer skal sættes under debat i kunsten. Med det mener han, at litteraturen og kunsten ikke skal være pæn og ufarlig, den skal tvært imod tage fat i de emner, der er kontroversielle. Samfundets sociale og politiske problemer skal tages op og diskuteres. Det samme skal de ting, der foregår i intimsfæren. Alt, hvad der foregår indenfor hjemmets fire vægge, skal også fortælles og diskuteres. Dette fører blandt andet til en ophedet sædelighedsfejde og en debat om de sociale forhold i Danmark.

Dette kommer som en reaktion på romantikken, hvor alting skulle synes harmonisk og idyllisk. Denne idylliske overflade skal pakkes væk, og frem i lyset skal alle de virkelige ting, som trænger til at blive diskuteret. I romantikken ses også en orientering mod det indre, mod fantasien og det uvirkelige. I det moderne gennembrud rettes fokus nu mod virkeligheden og de konflikter, som udspiller sig der.


Svar #2
18. oktober 2014 af Anden22

Ej tak, det var en stor hjælp! :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2014 af Katjubaki (Slettet)

Har du brug for mere viden eller er det nok det jeg har skrevet?


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. oktober 2014 af mathon

se


Svar #5
23. oktober 2014 af Anden22

Det er helt fint det du har skrevet, mange tak :)


Skriv et svar til: Definition af Det moderne gennembrud

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.