Religion

Er Gud tilgivende?

18. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Er Gud tilgivende? Tilgiver han alle mennesker?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. oktober 2014 af anonym000

Ad "Er Gud tilgivende?": Det kommer an på hvilket humør han er i. 

Ad "Tilgiver han alle mennesker?": Nej.

- - -

...............


Svar #2
18. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

er du muslim?


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. oktober 2014 af Heptan

Der findes ikke én gud, men mange guder, en eller flere i hver religion, og det er endda forskelligt efter hvem man spørger, hvilket svar man får, selvom det er den samme religion, dette da Gud er menneskeskabt og er uden beviser for Guds eksistens.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. oktober 2014 af LubDub

 
 


Brugbart svar (0)

Svar #5
19. oktober 2014 af Physant (Slettet)

#3 Du antager jo, at det er betinget, at Gud er menneskeskabt. Den indfaldsvinkel giver ikke andet end rod. 

'Hvorom man ikke tale kan, der må man tie' - Wittgenstein. 

Min hustru plejer at bruge solen som et metafor - solen eksisterer, men den er for blændende til at mennesker kan se den. 

Allerede inden universets skabelse har Gud udnævnt bestemte mennesker, som Han vil frelse. Det lyder måske absurd, men jo mere man tænker over det, jo mere mening giver det. Mennesker med god opførelse og god arbejdsmoral indikerer, at de er udnævnte. Kan her fremhæve Max Webers 'Den protestantiske etik og kapitalismens ånd'.

Set i lyset af calvinismen er det er ikke i vores magt at afgøre, hvorvidt vi kan bestemme Guds tilgivelse. Hele idéen om at skrifte eller anden form for aflad er derfor meningsløst. Det er et central punkt for at forstå konceptet omkring både Guds - og menneskers tilgivelse, som åbenbart møder meget modstand blandt lutheranere, som langt størstedelen af Danmarks befolkning angiveligt er. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
19. oktober 2014 af Heptan

Guds eksistens er ikke en god teori, det er blot en tro. Det giver ikke nogen mening at tale om en tid før vores univers' skabelse, da tid og rum netop blev skabt ved the big bang. Fysikken giver os det bedste bud på hvordan universet er designet, og det er usandsynligt at universet har en skaber, fordi det kan sagtens tænkes at skabe sig selv, uden en arkitekt.
'Hvorom man ikke tale kan, der må man tie' - Wittgenstein.

Brugbart svar (0)

Svar #7
19. oktober 2014 af anonym000

#2

?? !

- - -

...............


Svar #8
19. oktober 2014 af thomaslarsen90Arocketmailcom (Slettet)

du er muslim..


Brugbart svar (2)

Svar #9
19. oktober 2014 af anonym000

Hvordan har din kæmpe hjerne "deduceret" sig frem til denne konklusion?

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #10
20. oktober 2014 af anonym000

Jeg har lige siden i går haft problemer med at sende dette indlæg. Så har jeg kopiret det over i en word-fil og har vedhæftet filen.

Dette er et svar til #5

- - -

...............

Vedhæftet fil:#5.docx

Brugbart svar (2)

Svar #11
21. oktober 2014 af NejTilSvampe

#5 - 

"Min hustru plejer at bruge solen som et metafor - solen eksisterer, men den er for blændende til at mennesker kan se den."

Jeg er nysgerrig, hvad du helt præcist refererer til her. Korrekt mig hvis jeg tager fejl, men du mener at ligesom at vi ikke kan "se solen", kan vi heller ikke se gud. Der er mange problemer med den analogi, og selvom at det intet har med OP at gøre, så bryder jeg mig ikke om at lade dårlige ideer stå uudfordret. Men jeg vil fortrække at du udvider hvad du mente med ovenstående inden at jeg går til angreb på en stråmand.

"Mennesker med god opførelse og god arbejdsmoral indikerer, at de er udnævnte."

Normalt ville jeg spørge hvor du ved det her fra - men jeg er sådan set ligeglad, for selv hvis du påstod for mig lige her at du har en unik indsigt i Gud's hensigter, har jeg ingen grund til at tro på dig. I stedet vil jeg hellere vide hvordan du kan tænke at dette er en god ting, antaget for diskussionens skyld at du er korrekt.

Bare rolig, det lyder ikke absurd - det lyder som et totalt maridt. En kosmisk Kim-Jong-Il der laver menneskene og samtidigt vælger hvem af dem der skal have lov til at blive frelst. Og belønningen er at få lov til at spendere evigheden med denne karakter? Nej tak - jeg fortrækker ikke at blive udnævnt til det maridt.


Brugbart svar (0)

Svar #12
21. oktober 2014 af anonym000

#11

Hitchens :-)

- - -

...............


Brugbart svar (1)

Svar #13
21. oktober 2014 af Savior123 (Slettet)

#12 

Hvorfor er det at du gentagende gange spørger om #2 er muslim? Kan det ikke være fuldstændig ligegyldigt? 


Brugbart svar (0)

Svar #14
17. november 2014 af adsafadfdsafdasf

Det er jo som at læse nationen på EB.dk... 

Mon ikke den gode Rifbjerg havde ret da han udtalte:

"Man kan være helt grov og sige, at der er 2000 begavede mennesker i Danmark - og resten er dumme. Politisk dumme, menneskeligt dumme. Uformående. Nogle styrvolter"

Nihil novi sub sole.


Brugbart svar (0)

Svar #15
17. november 2014 af anonym000

Hvad er det da du ikke kan lide at læse ?

- - -

...............


Skriv et svar til: Er Gud tilgivende?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.