Kemi

krystalvand i calciumchlorid eller kaliumcarbonat

19. oktober 2014 af 321bj (Slettet) - Niveau: C-niveau

I kemi inden ferien skulle vi fremstille calciumcarbonat ud fra K2CO3 og CaCl2. Jeg skal beregne hvor meget CaCO3, jeg i teorien vil kunne få i forsøget (jeg brugte 15,05 gram CaCl2 og 15,00 gram K2CO3). Jeg ved der var krystalvand i enten K2CO3 eller CaCl2 men jeg kan ikke huske hvilket og kan ikke huske hvor meget krystalvand dette stof indeholdte. Har I en idé om, hvordan kan finde ud af det eller skal jeg bare beregne det teoretiske udbytte af CaCO3 ved udeladning af krystalvandet?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2014 af mathon

Krystalvandet har indflydelse under afvejningen af K2CO3*xH2O og CaCl2*yH2O.

     reaktion:
                              K2CO3 (aq)   +   CaCl2 (aq)   --->   CaCO3 (s)   +   2 KCl (aq)

og under molberegningen af de afvejede stofmasser.

                         


Svar #2
19. oktober 2014 af 321bj (Slettet)

ok vil det sige, når jeg har afvejet 15,05 g CaCl2 og 15,00 g K2CO3 og dernæst opløst det i vand, skal jeg så ikke tage krystalvandet med under molberegningen ?


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober 2014 af Soeffi

Kan noget af det, som står ude til højre på denne side, bruges?


Svar #4
19. oktober 2014 af 321bj (Slettet)

til højre side på reaktionspilen er prduktet, hvilket betyder K2CO3 og CaCl2 (begge stoffer opløst i vand) reagerer med hinanden og danner 2 KCl (opløst i vand) og CaCO3 (fast stof). CaCO3 er et fast stof, da det er tungopløseligt og derfor kan denne ionforbindelse ikke eksistere sammen i vand og derfor laver den bundfald. Derfor kalder man dette en fældningsreaktion. Men jeg tror ikke det til højre kan hjælpe mig med om der var krystalvand i en af reaktanterne eller ej.


Brugbart svar (1)

Svar #5
19. oktober 2014 af Soeffi

Kig under "Studieportalen.dk anbefaler" ude til højre, der er forskellige rapporter om krystalvand.


Skriv et svar til: krystalvand i calciumchlorid eller kaliumcarbonat

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.