Kemi

Aktiveringsenergi - Makroskopisk fysisk kemi

19. oktober 2014 af sejereje91 - Niveau: Universitet/Videregående

Hejsa.

Jeg sidder og forbereder mig til eksamen i makroskopisk fysisk kemi og er gået i stå ved aktiveringsenergi.

Jeg har følgende opgave:

I et eksperiment har man undersøgt følgende reaktion

X --> Y + 2Z

Under eksperimentielle undersøgelser har det vist at det er en første ordens reaktion, hvor hastighedskonstanten, k, er målt til 10-3 sec-1 ved T=25oC og til 10-2 sec-1 ved T= 90oC.

Man kan se bort fra reaktionen fra højre mod venstre.

- Beregn aktiveringsenergien for ovenstående reaktion

____

Mit problem er at jeg rigtig gerne ville liave en Arrhenius plot, men det giver absolut ikke det rigtige resultat - og det synes jeg heller ikke jeg burde lave ,da jeg kun har to datasæt.

Nogle der kan give mig et hint her??


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. oktober 2014 af mathon

 
                                  \ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right )=-\frac{E_a}{R}\cdot \left ( \frac{1}{T_2} -\frac{1}{T_1}\right )

hvoraf
                                  E_a=\frac{R\cdot \ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right )\cdot T_2\cdot T_1}{T_2-T_1}


Svar #2
19. oktober 2014 af sejereje91

Har også prøvet brugt den, men får absolut ikke resultatet som skal give 31,85 kJ/mol...


Brugbart svar (0)

Svar #3
19. oktober 2014 af mathon

                                  \! \! \! \! \! E_a=\frac{R\cdot \ln\left ( \frac{k_2}{k_1} \right )\cdot T_2\cdot T_1}{T_2-T_1}=\frac{\left (8,31447\; \frac{J}{mol\cdot K} \right )\cdot\ln(10)\cdot \left ( \left ( 273+90 \right )K \right )\cdot \left (\left ( 273+25 \right ) K \right ) }{\left ( \left ( 273+90 \right )K \right )- \left (\left ( 273+25 \right ) K \right )}=

                                                                          \mathbf{\color{Red} 31,861\; \frac{kJ}{mol}}

når den oprindelige tastefejl er korrigeret.


Brugbart svar (0)

Svar #4
19. oktober 2014 af Heptan

Jeg får Ea = 31,89 kJ/mol


Svar #5
19. oktober 2014 af sejereje91

Men det giver jo ingen mening i forhold til min facitliste.. Det er fra et gammelt eksamenssæt.


Svar #6
19. oktober 2014 af sejereje91

Heptan, kan du vise mig dette?
Da jeg absolut ikke kommer i nærheden af dette tal uanset hvordan jeg vender og drejer det hele :-/


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. oktober 2014 af OliverGlue

#6 

Hvad beregner du det med, og hvad får du aktiveringsenergien til?


Brugbart svar (0)

Svar #8
19. oktober 2014 af Heptan

#6

Se #3


Svar #9
19. oktober 2014 af sejereje91

Jeg har fundet ud af problemet - tusind tak!!


Skriv et svar til: Aktiveringsenergi - Makroskopisk fysisk kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.