Engelsk

Engelsk A grammatik hjælp

21. oktober 2014 af agentno47 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej!
Jeg sidder og laver lidt engelsk grammatik fra et af de gamle eksamenssæt. Er kommet lidt i tvivl omkring nogle af de spørgsmål hvor man skal finde fejl og forklare sine rettelser. Jeg ville værdsætte en smule hjælp :)

1. Did you knew the girl's parents?
Jeg ved at den skal rettes til 'did you know (...)' men er ikke helt sikker på grunden..

2. I have seen a good film yesterday.
Den skal rettes til 'I saw (...)', men hvorfor?

3. She says she is not afraid of nobody.
Nobody skal udskiftes med anybody - hvorfor?

4. The most important is to get an education.
Kan simpelthen ikke finde ud af hvad jeg skal rette den til..

5. She was cooking dinner while he chopped wood.
Hvad er fejlen?

Jeg kan sagtens finde ud af opgave B, C og D men disse er jeg altså en smule blank på.
På forhånd tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
21. oktober 2014 af Stygotius

1. Man skal se på "do" som et modalverbum på linje med "shall" - "will" - can" osv.

   Modalverber skal jo altid følges af en infinitiv. Man siger jo ikke "I can not went", men "I can not go"

   (Det er det samme på dansk. Man siger ikke "Jeg kunne ikke spiste noget", men "Jeg kunne ikke spise noget")

2. Når der står i sætningen eller når det fremgår af sammenhængen hvornår en handling fandt/har fundet sted, bruger man datid (helt som på dansk).Man kan jo ikke sige "I onsdags har jeg set Peter", men "I onsdags så jeg Peter".

3. I almindeligt engelsk bruger man ikke dobbelt nægtelse, men nok på amerikansk og på dårligt engelsk.

    "Jeg har ikke set ingen" betyder jo at jeg har set nogen, så det er ulogisk."

4. Et engelsk adjektiv (tillægsord) kan ikke bruges substantivisk, dvs. alene i ental. Det skal have et eller andet substantivisk støtteord, -enten "man", "person", "thing" eller støtteordet "one", -eller hvad der nu passer ind i sammenhængen. Her må der stå "The most important thing.....". Dette betyder f.eks også at "The poor" ikke kan betyde "den fattige", men er flertal, "de fattige". Titlen på filmen "The Good, the Bad and the Ugly" betyder altså ikke "Den gode, den onde og den grimme", men "De gode, de onde og de grimme"

5. Dette er ikke på nogen måde  ukorrekt eller forkert, men mange ville bruge udvidet tid også ved det sidste verbum så der kommer til at stå"....while he was chopping wood"


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2014 af Stygotius

-selv tak.


Skriv et svar til: Engelsk A grammatik hjælp

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.