Kemi

Spændingsrækken og Galvaniske elementer

21. oktober 2014 af overkontroversiel - Niveau: A-niveau

Goddag

Jeg har lavet flere forsøg med galvaniske elementer og opnået et skema over spændingsforskelle mellem de forskellige elektroder. Der en ting, som gennemgående også viser sig, som jeg ikke kan få til at hænge sammen. Der er med Zink og Jern.

Reaktionen burde gå med at zink afgiver elektroner til jernioner, som optager disse

         Zn  → Zn2+ + 2e-

         Fe2+ + 2e→ Fe

Der opnås en spændinsforskel, der ligger noget over den tabelværdien, hvilket jeg undrer mig over. Alle andre forsøg har den ligget  under undtagen denne. Kunne det muligvis være at det er Fe3+ ioner?


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2014 af Heptan

Hvilken vandig opløsning af jern har I da brugt?


Svar #2
21. oktober 2014 af overkontroversiel

Kobber(II)sulfat-opløsning vil jeg mene. 


Brugbart svar (1)

Svar #3
21. oktober 2014 af Heptan

Der er jo ikke meget jern i en kobber(II)sulfat opløsning ... ?

Tror du ikke at der er tale om et Daniell element, med kobber ved katoden og zink ved anoden?

Men det ved du måske bedst selv ... der skal gerne være jern i opløsningen, hvis det er ... 


Svar #4
21. oktober 2014 af overkontroversiel

Undskyld. Det er skrivefejl. Det er selvfølgelig en jernelektrode i jern(II)sulfat-opløsning  og zinkelektrode i zink(II)sulfat-opløsning. 

Er Daniell element kun, når det er kobber og zink?


Brugbart svar (1)

Svar #5
21. oktober 2014 af Heptan

Godt tænkt med jern(III), men der lader ikke til at være nogle jern(III) ioner til stede. ? Måske har det noget at gøre med, at I ikke har haft standard betingelser, men jeg skal ikke kunne sige det ... hvis I har haft en opløsning der er over 1 M, får I jo en større spændingsforskel

Er Daniell element kun, når det er kobber og zink?

Ja 


Svar #6
21. oktober 2014 af overkontroversiel

Kunne rust have noget at gøre? Muligvis noget Fe2O hvor Fe3+ eksisterer? Eller giver det modsatte effekt - altså om giver en mindre spændingsforskel? 


Brugbart svar (1)

Svar #7
21. oktober 2014 af Heptan

Det giver modsat effekt, hvis jern(II)ionerne i opløsningen bliver omdannet til rust.

Men hvis der i forvejen er lidt rust i beholderen, øges koncentrationen af jern(III), og det øger spændingsforskellen ... især fordi jern(III) kræver 3 elektroner for at bliver reduceret til metallisk jern.


Svar #8
21. oktober 2014 af overkontroversiel

#7 Tusind tak. Der er svaret. Jeg vil antage, at der fandtes rust i forvejen - især da mine billeder antyder dette. 

Brugbart svar!


Skriv et svar til: Spændingsrækken og Galvaniske elementer

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.