Fysik

Fejlkilde

21. oktober 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Jeg skal kigge lidt nærmere på en fejlkilde:

Overvej hvordan gassens temperatur har været sammenlignet med vandets. Husk at der også er gas i slangen. Spiller denne fejlkilde lige meget ind for alle temperaturer? Påvirker det udseendet af din rette linje? Hvordan?

Emnet er Tryk og Opdrift. 

Jeg ved at en højere temperatur betyder et højere tryk (også hvorfor det er sådan det fungerer på molekyle niveau), men jeg undrer mig over hvad gas i slangen har af betydning og om det spiller lige ind for hvert temperatur.


Brugbart svar (0)

Svar #1
21. oktober 2014 af peter lind

Det skal jeg vide mere omforsøget inkl. aparatopstillingen til at kunne svare på


Svar #2
21. oktober 2014 af ShadH

Kigger du på den sidste opgave (varierende temperatur) ser du opstilling og udførelse. 

I forhold til den første del af fejlkilde, skrev jeg at hvis man tog udgangspunkt i en forhøjelse i temperatur vil man få højere pres. Det kan jeg ikke helt vise grafisk fordi det ville indebære at jeg laver et nyt forsøg med nye tal. 

Forhåbentlig er det jeg har skrevet for nu ikke værst.

Vedhæftet fil:Fyisk 2g aflevering 3.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #3
21. oktober 2014 af peter lind

Man går jo ud fra at al luften er i kolben og at temperaturen i kolben er det samme som vandets. Det holder næppe. Hvis du ser på slangen er den omgivet af luft ved stuetemperatur og den temperatur vil en del af luften i slangen også have. Trykket må være det samme som i kolben. Dermed må luften i slangen være tætter altså have en højere massefylde. Efterhånden som luften i kolben afkøles vil trykket i kolben og dermed også i slangen aftage. Det kan kun ske ved at noget af luften i slangen strømmer ned i kolben i modstrid med antagelsen om konstant mænge i kolben


Svar #4
21. oktober 2014 af ShadH

Okay, så slangen virker som en "afkøler" i den forstand  at gassen der er i slangen, bliver nedkølet (da den er ude i atmosfærisk luft - stuetemperatur) hvilket så også køler kolben ned og på den måde (da koldere temperatur = lavere pres) får kolben til at aftage pres.

Er det nogenlunde det?


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. oktober 2014 af peter lind

Det gør sådan set ikke noget at slangen køler luften. Problemet er at temperatur og luftens fordeling varierer i kolbe+slange


Skriv et svar til: Fejlkilde

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.