Studievalg og videregående studie

God nok til HTX?

22. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

Hejsa! Mit navn er Anders og jeg går i 8. klasse på en privatskole i Aarhus. 

Her for et par uger siden var min klasse og jeg (sammen med vores forældre) til et ret stort uddannelse-retnings-kursus (kan ikke huske hvad det hed) Vi fik fortalt om de forskellige studieretninger man kunne vælge. Jeg blev ret hurtig "hooked" på HTX. Jeg er selv en ret stor computer "nørd", som kan blive helt opslugt af hvad sådan en computer kan. Her for et par måneder siden begyndte jeg at lave små programmer i Visual Studio/Basic 2013 (Software og kodning-program) Jeg elsker bare at skrive f.eks. et par koder og BAM! Så har man lige lavet en MP3-player eller en Email-sender. Selvom det måske ikke er ret nyttigt, er det stadig utroligt sjovt og spændene at pille ved. Nå men som sagt, jeg kunne virkelig godt lide HTX. Men jeg blev bare lidt "bange" da jeg fandt ud af at matematik og fysik lå på B-niveau. Jeg ved nemlig ikke hvad B svare til. Jeg får 7 i begge fag så jeg håber at det lige kunne holde. Fordi jeg kommer jo ikke rigtig for matematikkens eller fysikkens skyld, jeg kommer for det tekniske og teknologiske. Altså i engelsk og dansk får jeg 10 og 12'er i det meste, og det håber jeg jo også betyder noget. Men det jeg bare ville vide er om et karakter-gennemsnit på ca. 8,1 ville være acceptabelt? 

Håber i vil svare, hav en god dag!


Brugbart svar (0)

Svar #1
22. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

Et snit på 8,1 er absolut acceptabel.

Jeg vil antyde, der indgår meget teknologi på HTX, så det er rigtig godt du er god til det. Desuden er det også rigtig godt du får 7 i både fysik og matematik. Men kom også for matematikken, fysikken og kemien skyld, det vil jeg mene er en god idé, for så bliver det nemmere for dig at komme igennem.

Lav lektierne, vær med i timen og have selvtilliden med dig; så skal det hele nok gå.


Brugbart svar (0)

Svar #2
22. oktober 2014 af MaibritG

Det var også en af mine bekymringer, da jeg som "sproglig" startede på HTX. Matematik og det at regne, har overhovedet ikke været min stærke side, men undervisningstilgangen, der er meget praktisk-orienteret, gav mig virkelig selvtillid i de naturvidenskabelige fag.

Jeg har aldrig ville arbejde med matematik, kemi eller fysik, men den praktiske kobling gav mig en langt bedre forståelse for de enkelte fag, og det blev pludseligt spændende og sjovt, at arbejde med naturvidenskaben. Selvtilliden, en praktisk tilgang og hårdt arbejde gav i den sidste ende mig topkarakterer.

Jeg tror ikke, at du skal være bekymret. Til at starte med kan det hele virke uoverskueligt og være lidt af en mundfuld, men det kræver altså lidt tilvænning at gå fra folkeskolen til gymnasiet. Jeg er sikker på at du nok skal klare det.

Du skal dog være obs på, at HTX ikke handler voldsomt meget om at kode eller arbejde med computere medmindre, at du kan vælge programmering på C-niveau. Det er bare så du ikke tror, at HTX'erne sidder og hygger med den slags (eller får undervisning i kodning) i teknologi-, teknik- eller kommunikation/IT-fagene.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #3
23. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

Ok, tusind tak for svarene!

Jeg ville også lige spørge om; jeg kom i skole da jeg var 5 og et halvt år gammel, fordi mine mente at det ikke ville betyde noget, det har det heller ikke. Men nu her hvor jeg f.eks. skal til HTX bliver jeg jo så et år yngre end de andre. Betyder det noget lektiemessigt? Og vi diskuterede også om jeg skulle på en 10 klasse, for at tilpasse mig til forholdene på HTX (eller andre studieretninger) Men vi blev enige om at det var en dårlig idé at vælge en 10 klasse fordi der er mange skoler hvor folk bare fjoller osv. Så det er lidt ligesom et spildt år, er i enige? Og tror i godt jeg kunne tilpasse mig som ung?

Hav en god dag

Svar #4
23. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

Forældre mente*

Svar #5
23. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

#2

Det var også en af mine bekymringer, da jeg som "sproglig" startede på HTX. Matematik og det at regne, har overhovedet ikke været min stærke side, men undervisningstilgangen, der er meget praktisk-orienteret, gav mig virkelig selvtillid i de naturvidenskabelige fag.

Jeg har aldrig ville arbejde med matematik, kemi eller fysik, men den praktiske kobling gav mig en langt bedre forståelse for de enkelte fag, og det blev pludseligt spændende og sjovt, at arbejde med naturvidenskaben. Selvtilliden, en praktisk tilgang og hårdt arbejde gav i den sidste ende mig topkarakterer.

Jeg tror ikke, at du skal være bekymret. Til at starte med kan det hele virke uoverskueligt og være lidt af en mundfuld, men det kræver altså lidt tilvænning at gå fra folkeskolen til gymnasiet. Jeg er sikker på at du nok skal klare det.

Du skal dog være obs på, at HTX ikke handler voldsomt meget om at kode eller arbejde med computere medmindre, at du kan vælge programmering på C-niveau. Det er bare så du ikke tror, at HTX'erne sidder og hygger med den slags (eller får undervisning i kodning) i teknologi-, teknik- eller kommunikation/IT-fagene.

Hvis jeg nu gerne vil være programmør, så er det da en HTX vej jeg skal tage, ikke?


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#5, eller HHX fordi man så lærer lidt om hvordan organisationer, virkomheder, regnskaber virker og er sat sammen, deres interesser og osv osv. Det er jo ofte den slags man laver programmer til. Man kan sikkert også finde argumenter for STX og HF...

En ting er dog sikkert, du får sikkert brug for at tage matematik på A niveau.

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. oktober 2014 af MaibritG

#5, Som Lars i indlæg #6, også er inde på, så kan både STX, HF, IB og HHX sikkert også være vejen frem. Uddannelsesguiden.dk skriver følgende omkring mulige uddannelser for en programmør og/eller systemudvikler:

Anvendt matematik

Lærings- og oplevelsesteknologi

Softwareudvikling

Informationsarkitektur

Softwarekonstruktion

Diplomingeniør - it

Software

It-produktdesign

Diplomingeniør - elektro

It og sundhed

Digital design og kommunikation

Webkommunikation

Teknisk it

Datalogi

Spil

Software Engineering

Datamatiker

Interaktive digitale medier

Medialogi

De forskellige uddannelser har så forskellige specifikke adgangskrav og krav og en bestemt gennemsnit. Nogle kræver eksempelvis matematik på A-niveau, mens andre kun kræver B-niveau. 

Ang. dit spørgsmål i #3, tror jeg ikke, at din alder har den helt store betydning. For at blive godkendt til gymnasiet kigger de (skolen, dine undervisere, studievejleder) nemlig også i høj grad på modenhed.

- - -

Med venlig hilsen
Maibrit


Svar #8
23. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

Ok tak for svarene.
Det som både du Lars og Maibrit skriver gør mig lidt bange. Jeg ligger jo på 7 i matematik, og hvis jeg skal have A-niveau med mindst 6 i gennemsnit så tror jeg det bliver rigtig svært at klare sådan en uddannelse

Brugbart svar (0)

Svar #9
23. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#8

Lav lektierne, vær med i timen og have selvtilliden med dig; så skal det hele nok gå, fra #1


Svar #10
23. oktober 2014 af AndersSO (Slettet)

Jaa..okay skal prøve :D

Brugbart svar (0)

Svar #11
24. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

#8,

Det er ikke svært at få gode karakterer, hvis det er noget man interesserer sig for og det gør man vel hvis man får brug for det? Intet kommer dog af sig selv (undtagen lommeuld), så man skal lave lektier, forberede sig, følge med i timerne og huske at spørge om det man ikke forstår. Dertil kommer at kan i gymnasiet (uanset hvilken slags), også skal sørge for at læreren ved hvor god man er, dvs. at man skal huske at svare (eller i det mindste markere) hver gang læreren spørger om noget.

Matematikken i gymnasiet sværere end i folkeskolen, det er derfor man får undervisning (-: På universitetet er det igen sværere, men hvis man interesserer sig for det, er man jo motiveret for at lære det. Og så skulle det gerne være lidt nemmere at bruge ekstra tid på det.

Og til sidst; mine karaktere fra folkeskolen lignede på ingen måde dem jeg fik på HHX i sin tid og endnu mindre dem jeg har fået på universitetet indtil nu (de er heldigvis blevet højere med tiden). Dine ca. 8,3 er mere end nok, om du bliver erklæret egnet er mere et vurderingsspørgsmål om bl.a. din modenhed mv. som dine lærerer tager stilling til. Men da du går i 8. er der jo mere end et år til at vise at man ikke går i 3 kl. mere...

Hilsen Lars


Brugbart svar (0)

Svar #12
24. oktober 2014 af ohwell (Slettet)

Jeg startede da jeg var fem år gammel, og er startet på 1.HTX i år. Jeg er 15. Det påvirker ikke min undervisning på nogen måde, og der er faktisk ret ofte andre 15-årige i 1g-klasserne 


Skriv et svar til: God nok til HTX?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.