Dansk

analyse og fortlkning

22. oktober 2014 af nejvelda - Niveau: A-niveau

Hej

Nu spørger jeg måske lidt dumt, men når man skriver en litterær artikel, skal analysen og fortolkningen være hver for sig, altså opdelt, eller må det gerne blandes?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
22. oktober 2014 af Stygotius

De to må absolut IKKE blandes sammen. Der er tale om to forskellige ting.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2014 af Moderatoren

#0

Prøv at se kompendium om Analyse i Litterær Artikel, et eksempel om en litterær artikel her eller en model og vejledning til litterær artikel her


Svar #3
24. oktober 2014 af nejvelda

Er #1 og gældene for, hvis jeg fx skriver at der er besjæling (altså laver stilistisk analyse) så må jeg hellere ikke fortolke? dumt spørgsmål endnu engang, men vil bare gerne være sikker :D


Brugbart svar (0)

Svar #4
24. oktober 2014 af Stygotius

Næh, at konstantere at der er besjæling, er jo en konkret, objektiv iagttagelse og hører derfor under analyse.

En analyse skal beskrive så mange detaljer som mjuligt, men ikke forklare hvad disse detaljer udtrykker eller hvorfor de er der.

I en analyse skal man opregne og beskrive de detaljer man kan ses sort på hvidt og ikke andet.


Svar #5
24. oktober 2014 af nejvelda

forstår ikk helt.. så efter jeg skriver at der er besjæling i strofe 4, så må jeg ikke fortolke på det lige efter?


Brugbart svar (1)

Svar #6
24. oktober 2014 af Stygotius

Åhh nej, - - -du skal bare konstatere og nævne at der er brugt besjæling. At analysere en tekst betyder at beskrive hvad den består af.


Skriv et svar til: analyse og fortlkning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.