Dansk

Sproglig virkemidlers betydnig

23. oktober 2014 af nejvelda - Niveau: A-niveau

Hej

Hvilken betydning/virknig har sproglig virkemidler (fx besjæling, samligning) for teksten (digt) og læseren?

På forhånd tak!


Brugbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2014 af policemanmem

De virkemidler, du nævner her, er eksempler på billedsprog (også metaforer o.l.). Dette bruges for at udtrykke følelser osv. på en ganske bestemt/præcis måde, som vi ikke er i stand til uden billedsprog. Det kan også bruges, hvis man ønsker at sige noget indirekte, fordi det måske er tabu at sige lige ud. 
Ved at bruge billedsprog får man altså som digter stillet flere 'redskaber' til rådighed, når man skal formulere sig. Og denne formulering skal jo gerne være så præcis, så rammende som muligt. Det højner altså det kunstneriske udtryk.

For læseren kan det altså være nemmere rigtigt at forstå digtet og/eller digerens tanker (såfremt man altså forstår de sproglige billeder osv. der bliver brugt). Det pirrer læserens fantasi og gør det mere fornøjeligt at læse, end hvis det blot var en tør, kedelig skildring.


Svar #2
23. oktober 2014 af nejvelda

MAnge tusinde taak!


Svar #3
23. oktober 2014 af nejvelda

Er billedsprog det samme som troper?


Svar #4
23. oktober 2014 af nejvelda

Er der nogen, der kan hjælpe mig med rytme i digt? Hvad er det egentlig og hvordan kan jeg finde/beskrive/argumenter for det?

På forhånd tak!


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. oktober 2014 af Stygotius

Rytme er en gentagelse af de samme betoningsmønstre.


Svar #6
24. oktober 2014 af nejvelda

evt et eksempel?


Brugbart svar (0)

Svar #7
24. oktober 2014 af Stygotius

Et  betoningsmønster består af  nogle versfødder, dvs.grupper af betonede og ubetonede stavelser.

da = ubetonet, tryksvag

dum = betonet, trykstærk

De mest almindelige er:

jambe:  da-dum, da-dum, da-dum  (Dengang jeg drog af sted)

trokæ: dum-da, dum-da, dum-da  (Altid frejdig når du går)

daktyl: dum-da-da, dum-da-da, dum-da-da  (Blæsten går frisk over Limfjordens vande)

anapæst: da-da-dum, da-da-dum, da-da-dum  (Jeg er træt og går til ro, lukker mine øjne to)


Skriv et svar til: Sproglig virkemidlers betydnig

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.