Debat

Flipped Classroom - ny undervisningsform

23. oktober 2014 af YounesB (Slettet)

Flipped Classroom er en nyudviklet undervisningform, hvor elevernes lektier består af undervisning, og hvor deres undervisning består af lektier. Det lyder måske umiddelbart ret forvirrende, men mange steder har man haft gode resultater med at bytte om på de to ting.

Meget kort går det ud på, at læreren producerer en video, hvor han/hun præsenterer nyt undervisningsstof, som eleverne skal se derhjemme som lektie. I stedet for tavleundervisning dagen efter, så laver eleverne opgaver og øvelser i det stof, de har set og lært i videoen. Typisk vil de i skolen sidde i grupper, så de kan hjælpe og supplere hinanden. Læreren vil her agere coach og mentor i skoletiden, istedet for at stå ved tavlen og agere underviser. 

Kritikken af tavleundervisning går på, at den ikke tager hensyn til, at elever lærer i forskelligt tempo. Det gør til gengæld Flipped Classroom, mener fortalerne herfor.

Vi har skrevet en uddybende artikel om det her: https://www.studieportalen.dk/studiebladet/studieteknik/flipped-classroom

Er det noget, som man i højere grad burde eksperimentere med i Danmark?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2014 af Soeffi

Jeg ser det som en fordel. Flipped Classroom, lektiehjælp via Studieportalen, e-learning og lignende er efter min mening fremtiden. Når Danmark er så længe om at udnytte de muligheder, som teknikken giver, skyldes det nok fagforeningsmodstand. Man er simpelt hen bange for, at nye underviningsmetoder skal koste arbejdspladser.

For noget tid siden blev det nævnt i TV, at et dansk firma havde success med e-learning i USA, men hvorfor ikke i Danmark? I Danmark indfører man heldagsskolen, så skolen kan passe børn, mens deres forældre er på arbejde. Det er ikke nogen effektiv udnyttelse af tiden, for hverken børn eller lærere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2014 af peter lind

Jeg synes i hvert fald, at man skal lave forsøgsordning med det.

Der har fornylig på videnskab.dk været omtalt en anden måde at lære børn matematik på som skulle være bedre end det nuværende. Det blev nævnt at dem, der var undervist efter metoden, ikke kunne gange tal sammen. Det gør mig noget skeptisk


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Forskellige elever er foskelligtypede didakte. Så indførelse af "flipped classroom" vil gavne nogle elever, men vil være andre til gene.

Min holdning til disse eksperimenter er: Udnyt den eksisterende undervisningsform, læg mobiltelefonerne væk, afhold ikke "toiletfester", spørg og vær aktiv.

Selv har jeg haft størst udbytte af undervisningsformen:

1)   Læreren gennemgår stoffet ( herunder ingen spørgsmål ).

2)   Spørgepause indtil læreren har besvaret alle spørgsmål.

3)   Læreren visker tavlen ren og gennemgår stoffet en gang til.

4)   Evt. opgaveregning om eftermiddagen, med læreren som mentor. Om man her vil danne grupper eller ej, er op til een selv, hvad man nu synes man får mest ud af.

5)   Næste lektion:  Nogen der vil til tavlen og gennemgå stoffet fra sidste lektion ?   De, som ikke helt havde forstået stoffet, meldte sig, for så var de "på", og blev hjulpet igennem.


Brugbart svar (1)

Svar #4
24. oktober 2014 af Stygotius

Hvorfor ikke få afløb for sin fascination af al den smarte og glimtende teknik og erstatte læreren med en robot med en mikrofon og en højttaler indeni.  

Så undgår man al den besværlige menneskelige kontakt, og så er der kun ét rigtigt svar på alle spørgsmål.

Så kan det hele blive til matematiktimer -med entydige svar på alt  Det er da meget nemmere.


Brugbart svar (0)

Svar #5
24. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Jamen det er rigtigt, (bortset fra at selv matematik og teknik kan have forskellige "tilgange" og betragtninger). Detaljerne og disse forskellige tilgange og betragtninger forsvinder fuldstændigt, ved denne "audiovisuelle" elektroniske undervisning.

Og så mangler man jo denne gode og underholdende oplevelse/historie fra den menneskelige underviser, som man husker, og som bidrager til ens "mnemoteknik" senerehen.


Brugbart svar (0)

Svar #6
25. oktober 2014 af Stygotius

Ja, så vidt jeg er orienteret kan en computer ikke vise at den brænder for sit fag og for enhver pris videregive sin begejstring til sine elskede elever og gøre alt for at få dem til også at blive fascineret af noget der kan berige livet. . 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#5:   . . . at selv fagene matematik og teknik kan have forskellige "tilgange" og betragtninger


Skriv et svar til: Flipped Classroom - ny undervisningsform

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.