Matematik

Determinant lig 0

23. oktober 2014 af hioghi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Løs følgende ligningssystemer med determinant-metoden:
2x+4y=8
-3-6y=-12

Jeg har regnet determinanten ud, som jeg får til 0.  Men mit spørgsmål er, hvad jeg så skal gøre? Jeg kan ikke udregne x og y i sidste ende, fordi man ikke kan dividere med 0. Er det så meningen, at jeg skal konkludere, at der ikke er nogen løsning, da D=0?


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2014 af Heptan

Når d = 0, har ligningen netop én løsning, nemlig

x=\frac{-b}{2a}


Brugbart svar (0)

Svar #2
23. oktober 2014 af mathon

Er
               -3-6y=-12     rigtig?


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2014 af peter lind

Skal der ikke stå -3x-6y = -12 i den anden ligning.

Hvis determinanten er 0 er der enten uendelig mange løsninger eller ingen. Hvis du dividerer den første ligning med 2 og den anden med -3 får du samme ligning. I dette tilfælde er der derfor uendelig mange løsninger.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2014 af mathon

2x+4y=8
-3x-6y=-12

                          de to linjer er identiske

                           -\frac{3}{2}\cdot \left ( 2x+48=8 \right )=-3x-6y=-12

     hvorfor der er uendeligt mange løsninger.


Svar #5
23. oktober 2014 af hioghi (Slettet)

Undskyld, jeg glemte at skrive x'et ned. Det var -3x-6y=-12
Men har jeg så forstået rigtigt, at jeg i sådan et tilfælde skal dividere et ligningssystem med a og hvis de to ligningssystemer bliver lig hinanden, er konklusionen, at der er uendlig mange løsninger?
 


Brugbart svar (0)

Svar #6
23. oktober 2014 af peter lind

Hvis determinanten er 0 er venstresiderne proportionale. Hvis en af ligningerne kan divideres eller ganges med et tal ≠0 så den bliver lig den anden er der uendelig mange løsninger. Får man forskellig højre side er der ingen løsninger


Skriv et svar til: Determinant lig 0

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.