Kemi

I har en prøve, som an indeholde saltsyre, kulsyre, natriumhydroxid og ammoniak.

23. oktober 2014 af l2235 (Slettet) - Niveau: C-niveau

 I har en prøve, som an indeholde saltsyre, kulsyre, natriumhydroxid og ammoniak.

Den ene prøve har pH10, danner brunt bundfald med sølvnitrat og lyseblået bundfald med kobber(ll)sulfat. 

Den anden prøve har pH 3, danner et let sløret bundfald, så man ikke kan bestemme farven, med både sølvnitrat og kobber(ll)sulfat.

hvad er der i de 2 prøver ? opskriv reaktionsskemaer.

Kan prøvernes indhold afgøres alene ud fra pH ? forklar. 

Please hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
23. oktober 2014 af Heptan

Nej det kan man ikke.

Men prøven med pH 10 kan enten være natriumhydroxid eller ammoniak. Vi får at vide at den danner brunt bundfald, dette bundfald er sølvhydroxid, som er brunt. Kobberhydroxid er blåt.


Svar #2
23. oktober 2014 af l2235 (Slettet)

Så den første prøve er sølvhydroxid eller hvad ? 


Brugbart svar (0)

Svar #3
23. oktober 2014 af Heptan

Den anden prøve må være kulsyre,

fordi sølvcarbonat fælder. Den burde dog være gul. Desuden er kobbercarbonat letopløselig.

Det er ikke saltsyre, fordi kobberchlorid ikke fælder.


Brugbart svar (0)

Svar #4
23. oktober 2014 af Heptan

#2 Nej natriumhydroxid.

Men det er mærkeligt, for der er også hydroxid i en stærk ammoniakopløsning


Brugbart svar (0)

Svar #5
23. oktober 2014 af Heptan

Nu jeg tænker mig om, er det urealistisk at have en ammoniakopløsning med pH = 10, da det kræver en koncentration på ca. 1800 M. af den grund er det altså den stærke base natriumhydroxid (første prøve).

Undskyld forvirringen


Svar #6
23. oktober 2014 af l2235 (Slettet)

men kan prøvernes indhold afgøres alene ud fra pH ? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
23. oktober 2014 af Heptan

Kun den første prøve


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. oktober 2014 af Heptan

Ifølge wikipedia er kobbercarbonat tungtopløselig, så der må være tale om kulsyre i prøve 2

Det undrer mig dog, da mine andre kilder siger at den er letopløselig.


Skriv et svar til: I har en prøve, som an indeholde saltsyre, kulsyre, natriumhydroxid og ammoniak.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.