Matematik

Vektorer, vinkel, hastighed

24. oktober 2014 af hakz (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej

jeg er gået lidt i stå med en opgave - opgaven lyder følgende:

Opg 3) 

Der er konstateret en olieforurening i en afgrænset cirkulær form nordøst for Romsø. Miljøskibet sætter kurs fra position B ved Korsør. Hvor lang tid vil det tage Marie Miljø at nå op til olieforureningen (det nærmeste punkt under forudsætning af at oliepølen ikke driver)?

Billede af kortet (et tern på kortet svarer til 1km):

http://matb1htx.systime.dk/fileadmin/indhold/ISBNXXXXXXXXXXXXX/Kapitel_5/storebalt.pdf

Vi har desuden fået at vide, at på dagen, hvor arbejdet foregår, er der strøm og vind i bæltet, som påvirker skibene med hastighed i sydøstlig retning på 2 knob.

Skibets hastighed = 10 knob (1 knob = 0.514 m/s)

Jeg prøvede først at finde Længden af vektoren:

x-aksen = 14 km

y-aksen = 25 km

Kvadratrod(14km^2+25km^2)= 28,65 km

Derefter antog jeg, at skibets hastighed var 8 knob, da vinden påvirkede hastigheden med 2 knob fra sydøstlig retning. Jeg omregnede de 8 knob til 14,8 km/t, og derefter dividerede jeg afstanden med hastigheden = 1,94 t = 1 time 56 min 

Men men... min lære sagde, at skibet ikke sejlede direkte mod den sydøstlige retning, og han gav mig den her information som vejledning:

(Vektor)Vs= [2 (øverst), -45grader (neders)]

Hvordan skal jeg tage opgaven an? Hvordan medregner jeg vinklen på skibets retning sammen med vindens retning?


Brugbart svar (1)

Svar #1
24. oktober 2014 af mathon

afstand til og i sejlruten:
                                        \left ( 3+3+\sqrt{10^2+15^2}+\sqrt{3^2+7^2} \right )\; km=31,64\; km


Skriv et svar til: Vektorer, vinkel, hastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.