Biologi

Blodsukker

24. oktober 2014 af charlottesangill (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har fået stillet en opgave, som jeg er lidt i tvilv om, hvordan jeg skal løse.

Er der over eller under 25 gram glukose opløst i plasma hos en person med et normalt blodsukker? Giv et kvalificeret bud, fagligt begrundet svar. 

Jeg er i tvilv om, hvordan jeg skal løse denne problemstilling.

Håber der er en som kan hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2014 af Casabon

Hvis du starter med at omregne 25 gram glukose, til hvad det rent faktisk svarer til i standardmål for blodsukker (mM). Glukose har en molær masse på ca. 180 g/mol. Det betyder at 25 gram svarer til;

25 g / 180 g/mol = 0,1389 mol. Ved at multiplicere med 1000 fås tallet i mmol = 138,89 mmol. 

Et rask voksen menneske har ca. 5 liter blod, som glukosen vil blive fordelt på. Det svaret altså til;

138,89 mmol / 5 L = 27,78 mM. Nu skal du så vurdere om det tal er højt, lavt eller almindeligt. Hvis du ikke kender grænseværdierne for den slags kan du slå dem op på "www.sundhed.dk", men jeg kan fortælle dig at 27,78 mM blodsukker er meget højt for at rask menneske. Så høj en værdi ser man ved eksempelvis diabetisk ketoacidose. 


Skriv et svar til: Blodsukker

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.