Matematik

Greens theorem

24. oktober 2014 af Yipikaye - Niveau: Universitet/Videregående

Hej, jeg har et spørgsmål angående areal udregninger ved hjælp af greens theorem. Hvordan finder man      L(x,y) og M(x,y). Nogle gange er L og M erstattet med bogstaverne P og Q. Altså P(x,y) og Q(x,y) hvilket selvfølgelig er det samme. I alle de opgaver som jeg er blevet præsenteret for, både på nettet og i undervisningen, da har L(x,y) og M(x,y) altid været opgivet. Men hvordan finder man disse hvis ikke disse er opgivet.


Brugbart svar (0)

Svar #1
24. oktober 2014 af peter lind

Det kommer jo an på hvilken oplysninger man har


Svar #2
24. oktober 2014 af Yipikaye

jeg tænkte på om ikke der findes en generel form for "drejebog" for hvordan man finder L(x,y) og M(x,y) uanset hvordan ens "region D" ser ud. Med ordet "drejebog" mener jeg en slags matematisk håndværk, som man kan bruge til at finde L(x,y) og M(x,y).


Brugbart svar (0)

Svar #3
24. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#2

Der er ikke noget entydigt svar på dit spørgsmål. Greens teorem er et værktøj der kan benyttes til at forenkle beregningen af fladeintegraler. Hvad det vil være bekvemt at benytte som funktionerne L og M afhænger af, hvilket integral man vil beregne. I artiklen http://en.wikipedia.org/wiki/Green%27s_theorem vises, hvorledes Greens teorem kan benyttes til beregning af arealer af plane figurer. Her kræves det blot, at

        \frac{\partial M}{\partial x} - \frac{\partial L}{\partial y} = 1.

Funktionerne M og L kan vælges på flere forskellige måder. Udseendet af området D kan medvirke til, at et bestemt valg er simplere at benytte end et andet valg.


Skriv et svar til: Greens theorem

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.