Matematik

multiple choice;

25. oktober 2014 af Niko83 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej til Alle derude.
Der er en opgave fra multiple choice, som jeg ikke kan forstå.
Opgaven er:
Lad A være: A={(x,y) ∈ R2 |x2 +y2 ≥1, y< 1}

Spørgsmålet er:
Hvilke af følgende punkter er et randpunkt for A?
Svaret er (1,1)

Jeg kan ikke forstå rigtigt hvad betyder , at y er skarp mindre end 1 i denne opgave.
Det jeg forstå er, at x2 + y2 er en formel for en cirkel. Jeg forstå er Mængden A ligger udenfor for cirklen inkluderet randen af cirklen. Punktet (1,1) fårstår jeg som ikke randpunkt, men som et punkt i mængden A.
Kan nogen forklare hvad betyder at y er skarp mindre end 1 og hvorfor er (1,1) randpunkt for A. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2014 af peter lind

Dt betyder at y ikke må være 1 kun mindre end 1.


Svar #2
25. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

at y ikke må være 1 kun mindre end 1 FORSTÅR JEG SÅ GODT, hvad er y for noget, er y-værdierne eller hvad? Det er ikke 1. klasse spørgsmål


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2014 af peter lind

Det er y værdierne som du selv foreslår


Brugbart svar (0)

Svar #4
25. oktober 2014 af mathon

Punkterne uden for eller cirkelperiferien
for cirklen   x2+ y2 = 1  dog med krav om, at punkternes y-koordinat er mindre end 1.


Svar #5
25. oktober 2014 af Niko83 (Slettet)

Mener du, at mængden A ligger i    y   ]1   - ∞[ eller på cirkelperiferien , hvor cirklen  ikke er inkluderet.
hvordan så vil punktet (1,1) være en randspunkt for A.?? 


Brugbart svar (1)

Svar #6
25. oktober 2014 af peter lind

Du ser det nok bedst ved en tegning. Lav et koordinatesystem og indtegn cirklen og linjen y=1. Mængden A er så det der ikke ligger inde i cirklen og som ligger under linjen y=1.

Du kan ikke skrive intervallet som ]1  -∞[ Du mener formodentlig intervallet ]-∞; 1[


Brugbart svar (1)

Svar #7
25. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Mængden A består af alle punkter i halvplanen y < 1 , hvor man har skåret alle punkter inden for randen af cirklen med centrum i (0,0) og med radius 1 væk. Randpunkterne er derfor alle punkter på periferien af cirklen x2 + y2 = 1 sammen med alle punkter på linien med ligningen y = 1 . Punktet (1,1) liger derfor på randen af mængden A.


Skriv et svar til: multiple choice;

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.