Fysik

Momentaccelerationen

25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hejsa

Jeg har lige et simpelt spørgsmål, som jeg gerne vil have bevaret. Jeg har fået en graf, hvor jeg skal finde momentaccelerationen til t=2. I opgaven er der lagt op til, at jeg skal aflæse tangenthældningen til t=2. Men hvordan gør jeg dette? 

Jeg har gjort således:

Laver en tangent til t=2. Her går jeg ud af y-aksen og ser, at hastigheden er 2m/s. Jeg går hen til t=3 og ser, at hastigheden er 5 m/s. Nu trækker jeg disse to værdier fra hinanden og kan konkludere, at momentaccelerationen til t=2 er 3 m/s. Er det fremgangsmåden?


Brugbart svar (0)

Svar #1
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Nej, det bliver en dårlig aflæsning.

Det er altid svært at tegne tangenter til en graf nøjagtigt, men her er et tip:

Tegn en linie, der står vinkelret på grafen, langs hypotenusen på en tegnetrekant ( det er lettere). Linien skal gå gennem ( 2 , f(2) ). Drej nu tegnetrekanten 90º ( støttet op mod en lineal ), parallelforskyd trekanten, ved at lade den glide mod linealen, indtil du snitter grafen. Tegn nu tangenten.  Du aflæser så hældningen på denne tangent.

PS:   Har man overhovedet en tegnetrekant nu om dage ? ?


Svar #2
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Okay, tak for tippet. Men var min forståelse korrekt?

feks: https://www.studieportalen.dk/Forums/ShowFile.aspx?id=1417699

Her skal jeg finde momentaccelerationen til t=2. Er det korrekt aflæst, at momentaccelerationen er 3 m/s?

Altså ved t=2 er hastigheden 2 m/s. 

Ved t=3 er hastigheden 5 m/s?

Så trækker jeg disse fra hinanden og får momentaccelerationen til 3 m/s?


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. oktober 2014 af peter lind

Principielt bør du tegne en tangent til kurven og så finde hældningen af tangenten. I dette tilfælde er kurven så nær en ret linje, så du kan gøre det på den måde


Svar #4
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Okay tak. Det samme gør sig gældende for momenthastigheden, såfremt det er en tilnærmelsesvis ret linje?


Brugbart svar (0)

Svar #5
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Nej, det er ikke helt rigtigt, for du finder  Δf(t) / Δt , men den korrekte hældning er  df(t) / dt , dvs. at du skal lade disse Δer gå mod 0, for at komme frem til df(t)/dt, og med sådanne mikroskopiske Δer, kan du ikke aflæse en pind.

Jeg kan bedre forstå, hvis du havde fundet hældningen ud fra punkterne ( 1,5 ; f(1,5) )  og ( 2,5 ; f(2,5) ).  Så ligger disse punkter, som du bestemmer hældningen ud fra, i det mindste symmetrisk om  ( 2 ; f(2) ).

Men pointen er, at kan du tegne en retlinet tangent til grafen gennem ( 2 ; f(2) ), kan du aflæse tangentens hældning med langt større nøjagtighed.


Svar #6
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Okay jeg takker for hjælpen. 


Brugbart svar (0)

Svar #7
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Jeg tror ikke at der er tale om momentacceleration og momenthastighed, men om vinkelacceleration og vinkelhastighed.  ( Et moment har ingen hastighed ).


Svar #8
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

I min fysikbog skal jeg altså finde momenthastigheden. Helt præcist står der skrevet: "Find momentanhastigheden til t = 50 s og til t = 80 s."


Svar #9
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

I øvrigt er jeg blevet en smule forvirret. Jeg skal finde momentanhastigheden til t=50 s. Ved t=50 er s=800. Ved t=60 er s=1000. Hældningen er den samme. Så må momentanhastigheden til t=50 s være:

200/10=20m/s? 

Kan det passe?


Brugbart svar (0)

Svar #10
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#8:  Jeg har først set opgaven nu.

Der står momentanhastigheden, hvilket betyder øjeblikshastigheden. Og en øjebliksacceleration "breder" sig ikke ud over et sekund eller to. Det gør en middelacceleration.

Momenter har noget med kraft*arm at gøre, og måles i Nm.


Svar #11
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Haha, det var da noget af en misforståelse. ;) Kan du i øvrigt svare mig på #9?


Svar #12
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

#10

Men hvordan kan jeg så finde frem til øjebliksaccelerationen via en graf? Er der lagt op til, jeg skal bruge formlen for tangentligningen eller hvordan?


Brugbart svar (0)

Svar #13
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#11:  Jeg forstår ikke hvad du skriver i #9.  Hvad er s ?   Sæt lidt enheder på, disse letter forståelsen.

#12:  Jamen det har jeg jo forklaret i  #1. Accelerationen er hældningen af en hastighedsgraf.  Du finder hældningen af tangenten på samme måde som du forsøgte med grafen i #0. Forkellen er blot, at du nu gør det på en ret linie, hvor øjeblikshældning = middelhældning ( hvis du forstår ). Hældningen er ens overalt, på en ret linie.

Kan du ligefrem vedhæfte opgaven ?


Svar #14
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Her er opgaven


Svar #15
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Hvordan findes momentanhastigheden i ovenstående?


Brugbart svar (0)

Svar #16
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

Jeg tager den lige fra en ende af, vent lidt.

a)  Middelhastighed = ( 1200m - 200m ) / ( 100s - 30s )

b) Benyt metoden i  #1. ( aflæs hældning ).

c) Benyt metoden i #1   ( eller "sjus" hastigheden til 0 )

Vent.


Brugbart svar (0)

Svar #17
25. oktober 2014 af hesch (Slettet)

d)  Her er grafen nærmest retlinet  ( sjus, evt. ved at tælle tern  lodret/vandret ).

e)  Resultatet i d) bliver negativt, farten er den absolutte værdi af resultatet i d).

Altså der er jo ingen acceleration i denne opgave, men position og hastighed. Hastigheden er hældningen af positionsgrafen, så der er analogier til  hastighed hhv. acceleration.

Spørgsmål ? ?


Svar #18
25. oktober 2014 af Umuligt (Slettet)

Nej, men besvarer meget godt mine spørgsmål. Mange tak for hjælpen :)


Skriv et svar til: Momentaccelerationen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.