IT

Small Basic

25. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg skal have lavet teksten størrere i min nye lommeregner

TextWindow.Title="Updated calculator"

(Her skal så indsættes koden, så jeg kan få nedestående tekst lavet størrere, hvad skal jeg skrive ?

TextWindow.WriteLine("You can now make a simple calculation, and you can also find the exponent applied to the radix in both log(x) and in(x)")
TextWindow.WriteLine("What type of calculation do you want to perform?")


Brugbart svar (1)

Svar #1
25. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Du må kunne se i din manual, hvordan (om) man kan kontrollere tekststørrelsen.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Small Basic er, som navnet antyder, en babyversion af Basic. Formålet med Small Basic er at gøre det lettere for begyndere at tilegne sig færdigheder i de grundlæggende begreber i programmeringssprog, som beregning med variable, loops, betingede spring. Mange implementationer af Small Basic kører i en simpel tekstboks, hvor der ikke vil være mulighed for at kontrollere tekststørelsen af udvalgte dele af teksten.


Svar #3
25. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#2

Altså det er jo bedst at starte småt, så det er nemmere at udvikle sig udfra. Men tak for dit svar.
Kunne heller ikke lige finde noget i manualen, så man kan nok ikke gøre det


Svar #4
26. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#2

Hej igen torben

Må jeg spørge om, hvilket sprog du programmere i, hvis du programmere, og om du også bruger flere sprog ?


Brugbart svar (1)

Svar #5
26. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#0:   Jeg kender hverken small Basic eller din lommeregner. Men i andre programmeringssprog benytter man funktionskald som  SetTextSize( parametre), SetTextFont( parametre), osv.

Processoren vil så foretage ændringer på opsætningen af den hardware, der styrer skærmbilledet. Det er ikke Basic-programmet der løbende "tegner" store eller små bogstaver, det ændrer blot opsætningen ved ændring af nogle tabeller/dotmatricer, osv., og sender herefter ASCII-koder til kredsen, så skulle det gerne køre, uden at Basic-programmet egentlig ved, hvad der foregår "derude".


Svar #6
26. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#5

Hej Hesch og tak for dit svar

Jeg er ved at lave en lommeregner.
I hvilke(t) programmeringsprog bliver de koder benyttet ?

Jeg starter småt ud, og desuden er det kun noget jeg laver i min fritid, men jeg håber, jeg kommer til andre programmeringsprog i fremtiden. Nu skal jeg så lige lære Small Basic først.


Brugbart svar (1)

Svar #7
26. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#6:  Navnene på funktionerne er vist taget fra Borland Turbo Pascal. Men det er jo ikke Pascal-instruktioner, som  if - then - else sætninger eller lignende. Det er funktionsnavne, hvor funktionen er placeret i et "bibliotek", leveret af Borland. Således kan funktionerne være helt anderledes i andre Pascal-versioner.

Jeg kan da godt anbefale dig Pascal, for det er i høj grad blevet anvendt som undervisningssprog, grundet det enkelhed, blokstruktur, læsbarhed, osv. Og så kan det faktisk en masse.

Du skriver, at du "laver en lommeregner".  Figurerer den på en PC-skærm, eller er du ved at lodde den op fra bunden ?


Brugbart svar (0)

Svar #8
26. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Disse funktioner er som nævnt ikke til rådighed i Small Basic.


Svar #9
26. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#7

Den vil komme til at foregå på en PC-skærm.
Ved du om min fremtidige lommeregner, vil kunne fungere på en hjemmeside, med brug af SB (Small Basic)

Når jeg får lært SB, vil jeg muligvis se på C, Java, Python eller andet.


Brugbart svar (1)

Svar #10
26. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#9:  Nej det tror jeg ikke den vil ( men ved ikke noget om disse IT-applikationer ).

Jeg mener, at Java er et af disse objektorienterede sprog. Hold dig fra dem i begyndelsen.  Det er noget djævelen har skabt. Jeg har været på kursus i dem, og da underviseren fortalte hvad de kunne, sagde jeg:

Det kan man da også programmere med ikke-objektorienterede sprog, bare på en lidt anden måde.

Ja, sagde han, og denne anden måde er meget lettere og enklere !   Og så ville han ikke snakke mere om det. Han var konsulent i disse objektorienterede sprog, og hadede dem.


Svar #11
26. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#10

Hej Hesch og tusind tak for alle dine svar.


Skriv et svar til: Small Basic

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.