Fysik

Partikler

26. oktober 2014 af emma188 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej folkens. Jeg tænkte på om der er nogen, der vil hjælpe med følgende opgave, da jeg er gået helt i stå. Det drejer sig om:

Vi betragter et system, der består af tre små legemer som begge antages at være punktformige. De to har massen m1 = m2 = 1 kg og den tredje har m3 = 2 kg. De er arrangeret i en trekant. Hvor ligger systemets massemidtpunkt? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
26. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)


Brugbart svar (0)

Svar #2
26. oktober 2014 af GalVidenskabsmand (Slettet)

Se min tegning

Kan man ikke sige, at langs den sorte midterlinie er massen ligeligt fordelt på begge sider. Trekanten kan så at sige balancere på denne linie. Hvis den røde linie skærer lige gennem midten af den sorte, vil der også være balance omkring den røde linie, da de 2 kg på hver side er lige langt fra den røde linie. Massemidtpunktet ligger altså midt på den sorte midterlinie.

Vedhæftet fil:dfgsdfg.png

Brugbart svar (0)

Svar #3
26. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#2:  Jo, man kan vel godt anvende sådanne symmetribetragninger, men ulempen ved metoden er, at i andre opgaver, hvor 7-8 masser er placeret hid og did, kan det være indviklet at holde rede i sådanne symmetrier. Din tegning vil så komme til at ligne en "ratsnest".


Svar #4
26. oktober 2014 af emma188 (Slettet)

Skal beregne selve koordinatsættet for placeringen af CM. Vil placere mit referencesystem, så origo ligger ved x_2 og y_2. Hvordan skal jeg gribe det an? Ved jeg skal bruge definitionen for r_cm og kender nogle udtryk for x_1, x_2 mv., men ved ikke, hvordan jeg skal gribe resten an


Brugbart svar (0)

Svar #5
26. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#4:  Med origo i en kompleks talplan beliggende ved m2 finder du så momentligningen:

z = m2*0 + m1 * L/ -120º + m3 * L/ -60º

CM = z / ( m1 + m2 + m3 )

Se linket i #1, svar #8.


Skriv et svar til: Partikler

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.