IT

Ændring af sprog

27. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Jeg fik at vide i dag, Small Basic er unødvendigt og spild af tid, at starte og programmere i. Jeg vil gerne kunne udvikle apps til IPhonen, IPaden, Mac og eventuelt også til android i fremtiden, men hvilket sprog skal jeg så begynde på? Derudover skal jeg også kunne få min lommeregner, der er skrevet i SB, til at fungere i det nye programmeringssprog.


Brugbart svar (1)

Svar #1
27. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Hej,

til Iphone bruges Object-C, til Adroid bruges Java.

Hvis du gerne vil mere end bare de to mobile-platforme, så er html5, pgp og C# også relevante steder at starte.

Du kan programmere hvad som helst i hvad som helst, det er bare et spørgsmål om hvor effektivt det bliver, hvor nemt det er at kode osv osv.

Hilsen Lars


Svar #2
27. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

#1

Hej Lars og tusind tak for dit svar.

Jeg tænker mest på, hvad der vil være nemmest at starte med. Under linket (link) kan jeg følge lidt med i, hvilke(t) sprog, der vil være nemmest at begynde med. Small Basic er meget nemt at starte med, men jeg kan ikke rigtig bruge det til noget, dermed spørge jeg også om, hvilket sprog vil være nemmest at begynde med og relevant. Hvad kan jeg desuden lave ud fra med C# ?

Jeg håber, at høre fra dig igen og andre

Men alligevel tænker jeg faktisk mere og mere, på at kunne lave hjemmesider.


Brugbart svar (1)

Svar #3
28. oktober 2014 af LarsJensen0 (Slettet)

Jeg ville jo vælge flere sprog, så du kommer nok også til at lære flere sprog.

Start med at få grundlæggende styr: html, css, php og måske javascript, så er (simple?) hjemmesider på plads. Dernæst kan du lære noget programmering, eksempelvis java, C# eller måske VB. Det kommer mere an på hvem du skal arbejde sammen med og på hvilke platforme. Hvis du kun vil lære et, så synes jeg at du bør vælge C#.

Det er ikke svært at lave et "Hello world" program, det kan gøres og læres på under 5 minutter i hvilket som helst sprog. Har man først lært et programmeringssprog og har en rimelig rutine i det, så tager det mindre end en uge at lære et ny. DOG med den forskel at der kan være nye fordele/måder at gøre ting på; Eksempelvis, så kunne man ikke i Basic (i gamle dage) have objekter. Det kan man i Pascal (og mange andre). Det giver nye muligheder og bedre struktur på koden (at anvende objekter), så man vinder mange fordele på den front. Overdreven brug af objekter, kan dog ødelægge overblikket igen.

Nogle programmeringssprog bruger { } til at gruppere kode, andre bruger begin/end, atter andre igen bruger andre ting. Det er smådetaljer som kan få mange programmører op i det røde felt; det er kun småting; lær at kende forskellene, benyt eventuelt en ordentlig kode-editor, den hjælper langt hed ad vejen med den slags syntaktiske småting.

Hilsen Lars


Svar #4
28. oktober 2014 af Koburg58 (Slettet)

Tusind, tusind tak for dine svar, Lars.

Jeg vil starte med, at få rimelig godt styr på html, css, php og javascript, og derefter vil jeg begynde på C#.

Tusind tak igen; virkelig brugebare svar du kommer med.


Skriv et svar til: Ændring af sprog

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.