Fysik

Vinkelhastighed og centripetalacceleration

28. oktober 2014 af Kim777 (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej igen.

Jeg har som I kan se lavet den første opgave og den tredje, hvor man skal beregne inertimomentet for svinghjulet og den kinetiske energi og centripetalaccelerationen. Vedhæftet er opgaven, det er de tomme spørgsmål som volder problemer. 

Hvordan beregner jeg vinkelhastigheden ud fra den viden at 80 % af den kinetiske energi optages som rotationsenergi? Og hvad sker der, hvis hjulet går i stykker?

tak.

Vedhæftet fil: Unavngivet.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. oktober 2014 af peter lind

Kinetisk energi af svinghjul er ½I*ω2


Svar #2
28. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Er den kinetiske energi af svinghjulet det samme som rotationsenergien?


Brugbart svar (0)

Svar #3
28. oktober 2014 af peter lind

ja


Svar #4
28. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Hvad sker der, hvis svinghjulet går i stykker? 


Brugbart svar (0)

Svar #5
28. oktober 2014 af peter lind

Det kommer jo an på hvordan det går i stykker


Svar #6
28. oktober 2014 af Kim777 (Slettet)

Det har du selvfølgelig ret i, men det er sådan spørgsmålet i opgaven lyder.


Brugbart svar (0)

Svar #7
02. november 2014 af Eksperimentalfysikeren

Din beregning af centripetalaccelerationen er forkert. Du kan ikke gå ud fra, at svinghjulets periferihastighed er den samme som bussens hastighed. I stedet skal du benytte den vinkelhastighed, du har beregnet i spørgsmålet før: a = I ω2.

Så vidt jeg ved, vil et svinghjul af denne type kunne gå i to næsten lige store stykker, der så forlader bussen i modsatte retninger. Det er en meget farlig situation.

Tilføjelse:

Noget af energien i svinghjulet går til at rive det over. Resten bliver til translatorisk energi. Hvis du antager, at halvdelen af svinghjulets energi blever til traslatorisk energi, kan du regne fragmenternes hastighed ud. Prøv det!


Skriv et svar til: Vinkelhastighed og centripetalacceleration

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.