Fysik

Kernefysik

29. oktober 2014 af ShadH - Niveau: B-niveau

Vi, som lektie, fået et par opgaver. Umiddebart tror jeg at jeg har styr på det, så jeg vil lige kigge igennem her + der er en opgave jeg ikke er helt med på.

A) Th-219 er alpha-radioaktiv. Opskriv reaktionskema for henfaldet

219.88 Th --> 215.86 Ra + 4.2 He

B) P-40 er beta-radioaktiv. Opskriv reaktionsskema.

40.15 --> 40.16 + 0.-1e + antineutrinoe

C) Den datterkerne der dannes ved henfaldet af P-40 er ligeledes radioaktiv. De efterfølgende datterkerner er også beta-radioaktive. Opstil reaktionsskemaer indtil kæden slutter med et stabilt stof

Hvad definerer vi som et "stabilt stof"?


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. oktober 2014 af peter lind

Det betyder at du skal lave en kæde med henfald, der ender med en stabil altså ikke radioaktiv isotop


Svar #2
29. oktober 2014 af ShadH

Jeg er ikke helt sikker på hvad en ikke radioaktiv isotop er. Vi har blot startet op på det her emne, ved at gennemgå det de sidste 30 minutter af vores time.


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. oktober 2014 af Heptan

En ikke radioaktiv isotop, er en isotop, der ikke afgiver radioaktiv stråling, dvs. at den ikke henfalder.

Atomkernen for en ikke radioaktiv isotop er altså stabil


Brugbart svar (0)

Svar #4
29. oktober 2014 af peter lind

Du kan jo tage eksemplet med alfa partiklen. Den henfalder ikke. Den er stabil og forbliver en alfapartikel. Den er ikke radioaktiv


Svar #5
29. oktober 2014 af ShadH

Okay, jeg er med på det teoretiske, men jeg er stadig ikke sikker på hvordan jeg skal forholde den viden i forhold til spørgsmålet. Det skal forstås i den forstand at jeg ikke ved hvilke værdier jeg bør holde øje med, og ved hvilken værdi jeg kan afgøre at det er en ikke radioaktiv isotop/stabil


Brugbart svar (0)

Svar #6
29. oktober 2014 af Heptan

Det er enten eller - enten er en isotop radioaktiv, eller ej.

Halveringstider afgør så, hvor hurtigt en radioaktiv isotop henfalder.

Ikke radioaktive isotoper har ikke halveringstider, da de ikke henfalder.

Så alpha partiklen har fx ikke en halveringstid.


Skriv et svar til: Kernefysik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.