Engelsk

Grammatik

30. oktober 2014 af talltee (Slettet) - Niveau: 10. klasse

Hej, jeg sidder og er ved at kvæles i dette grammatik. Jeg stiller de spørgsmål op som jeg har og fortæller min opfattelse. Ret mig endelig hvis jeg er forkert på den. 

Spørgsmål 1
To have - At have 
Bøjningen i førdatid ( som betyder havde haft)
denne hedder had had som der står så fint i mit hæfte, men det betyder vel hvis jeg skal sige eks. Mange mennesker havde haft frokost i resturenten så hedder det = Many people had had lunch in the restaurant. 


Spørgsmål 2

Ureglmessige udsagnsord
Som jeg har forstået det, så ændre selve ordet sig i forhold til, hvilken tid man bruger ligesom på dansk jeg ligger, jeg lagde osv. 
Så nu ved jeg ordet ændre sig efter tiden, og ikke bare skifter endelse som normale udsagnsord gør. Så jeg skal altså kende de normalt brugte ureglmessige udsagnsord.
Godt så, jeg vil gerne stille det op i et skema.

I min bog står der
Navneform              Datid                      Kort tillægsforn
Blow                       Blew                       Blown
Break                     Broke                      Broken 
 
Jeg vil gerne sette det ind i skemaet som jeg har lavet magen til det man har til To have (at have). Men det eneste jeg kan få til at passe ind i skemaet er det jeg ser i bogen under datid. Nemlig Blew og Broke. 
 

                   Nutid              Datid          Førnutid      Førdatid       Fremtid
Ental
I                                                         
You
He, She, It

Flertal
We
You
They

Jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg skal gøre dette gramatisk korekt. hvad er reglen ? Hvad overser jeg?
Sådan skåret ud i pap. Min lære har fortalt noget om at der er nogle hjælpe ord (Have, Had osv.) Hvordan gør jeg det her ?
Jeg vil meget gerne lære det her.   


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

Bemærk, at "jeg lagde" ikke er en datidssform af "jeg ligger" men af "jeg lægger".


Skriv et svar til: Grammatik

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.