Fysik

Hvordan induceres en spænding?

31. oktober 2014 af NeedDIS (Slettet) - Niveau: 9. klasse

Hejsa jeg sider her med en f/k rapport om induktion, men tvivler lidt om hvordan der induceres en spænding.

Tak på forhånd!


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2014 af hesch (Slettet)

#0:  Har du et lukket elektrisk kredsløb, vil der induceres en spænding i kredsen:

U = dψv / dt

. . .  hvilket skal læses: Induceret spænding = ændring i fluxvindingstallet pr. sekund.

Fluxvindingstallet er den magnetiske flux, der passerer gennem fx en spole, der så skal ganges med antal vindinger i spolen. Hvis en flux ændrer sig med fx 0,5 Wb ( Weber ) pr. sek, gennem en spole på 100 vindinger, induceres en spænding på  ( 0,5 * 100 ) V = 50 V.

Hvordan det kan være, tror jeg ikke der er mange, der kan forklare. Sådan er det bare pr. erfaring, og enhederne for fluxen er indrettet således at det stemmer.

Fluxen = den magnetiske induktion ( måles i Tesla ) gange det tværsnitsareal, som spolen har.

Spørg bare igen.     :)


Svar #2
31. oktober 2014 af NeedDIS (Slettet)

Tusind tak for hjælpen! ;3

Brugbart svar (0)

Svar #3
01. november 2014 af mathon

    \! \! \! \! \! \! \! \! \varepsilon_{ind} =-N\frac{\mathrm{d} \Phi _B}{\mathrm{d} t}=-N\frac{\mathrm{d} }{\mathrm{d} t}(BA\cdot \cos(\omega t+\varphi _o))=-N\cdot BA(-\sin(\omega t+\varphi _o))\cdot \omega =

                                              NBA\omega \cdot \sin(\omega t+\varphi _o)=U_{max}\cdot \sin(\omega t+\varphi _o)


Brugbart svar (1)

Svar #4
01. november 2014 af hesch (Slettet)

#3:  Det er fint mathon, borset fra:

Se  #0: Niveauet er angivet til 9. klasse. 

Jeg tror ikke din differentialregning er belejlig i en rapport her.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. november 2014 af mathon

Når et magnetfelt vinkelret på en vindings tværsnit varierer, opstår der en varierende spændingsforskel mellem vindingens endepunkter.

Med mange vindinger på en sople forstærkes spændingsforskellen.
teksten bliver så:

Når et magnetfelt vinkelret på en spoles tværsnitsareal varierer, opstår der en varierende spændingsforskel mellem spolens bøsninger.


Brugbart svar (0)

Svar #6
03. november 2014 af mette48

Jeg er fuldstændig enig med #4

flux og Weber bruges heller ikke i 9.klasse

Måske er det beskrivelsen af elevforsøget med induktion du efterlyser, men det burde da kunne læses i din fysikbog.


Brugbart svar (0)

Svar #7
04. november 2014 af hesch (Slettet)

#6:   Ad:   Flux og Weber bruges heller ikke i 9.klasse.

Nej det gør det nok ikke. Men det er jo ikke min skyld, bestemt ikke.

Det er altså en varierende flux (med enheden Weber), der inducerer spænding. I anledning af spørgsmålet i #0, er det meget svært, ikke at komme ind på. At forklare, at det har noget med nordpoler og småmagneter at gøre, ville være en løgn. Så hellere lade være med at svare.

Jeg kan ikke forstå, at når man inden for elektricitet må sige spænding, strømstyrke, effekt og energi, hvorfor må man så ikke sige flux, når det drejer sig om magnetisme ? ?   Jeg mener: Den magnetiske flux har da analogier til elektrisk strøm. Der findes andre analogier mellem elektricitet og magnetisme, men nu skal jeg nok lade være med at bruge flere fy-ord.

Når man i 9. klasse kan lære om elektricitet, så kan man også lære om magnetisme (altså den rigtige magnetisme), eller i hvert fald dele heraf.

Jeg har været til forældremøde med en fysiklærer (9. klasse), der pludselig siger:

Problemet med magnetisme er, at "man" faktisk ikke rigtig ved, hvad det er.    ? ? ?

Jeg vidste slet ikke, hvad jeg skulle svare.


Skriv et svar til: Hvordan induceres en spænding?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.