Studievalg og videregående studie

Cand.Merc. Finansiering og Regnskab

31. oktober 2014 af Runji (Slettet)

Hej kære brugere :)

Jeg læser HA (almen) på SDU i odense og er færdig til januar 2015.

Overvejer at starte op på kandidat i KBH på CBS. Kandidaten er Cand.Merc.Finansiering og Regnskab.

Er der nogen der har kendskab eller tidligerer gået på kandidaten og som kan fortælle lidt om den?

Såsom sværdhedsgrad, skal man være ekspert til matematik/statistik, kan man klare det som pendler fra odense og hvordan man er stillet jobmæssigt bagefter.

Håber der er nogen derude som kan gøre mig klogere, da diverse faglige vejledere ikke har gjort mig en dyt klogere på mit videre valg... :(

Skal til åbenthus d.19 februar 2015, men ville gerne have svar på nogen af mine spørgsmål allerede nu

På forhånd tak :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hej med dig.

Jeg læser også selv HA på SDU og har haft de samme tanker som dig.

Jeg har personligt valgt allerede nu, at jeg tager min Fir/FSM/AEF/Oecon eller lignende på CBS næsten alene af den grund at CBS er så meget tættere på alt hvad der har med erhvervsliv at gøre, end SDU formentlig nogensinde kommer til at være. Yderligere, så er man nødt til at vælge en meget skarp profil på sin cand.merc for at have en chance til nogen form for jobs. Så vidt jeg kan høre på mine efterhånden mange venner med kandidatgrader fra CBS, så hænger jobs ikke engang for dem på træerne.

Du kommer til at stå meget stærkt til en række analytisk prægede stillinger med en Fir. Men det er jo også key at du så søger job ved siden af. Men en Fir eller anden af de ovennævnte med toparakterer har absolut mange døre åbne indenfor interessante og vellønnede jobs - ligeså vel som politter har det. Men det lyder som om du overvejer Fir på grund af muligheden for en høj løn, og det ville jeg ikke gøre. Hvis du ikke synes matematik og analysearbejde er vildt interessant, så går du nok en hård tid i møde efter uddannelsen. Selve de jobs du kan få som Fir handler meget om at bearbejde data til brug for resten af virksomheden - eller til at skabe resultater som du skal kunne forsvare og redegøre for fagligt, gode som dårlige.

Jeg har netop søgt hos både Nykredit, Nordea, Cepgemini og flere andre allerede under min HA for at have en bedre chance for arbejde efter endt studie.

Det som jeg ved og kan udtale mig om, er, at matematikken er på et meget højt niveau på Fir og de andre af samme skuffe. Det er ikke fordi politter ikke har matematik som er endnu mere kompliceret, men for at kunne fungere som analytiker og kunne bruge din viden, så skal du have en grundlæggende forståelse for hvad der foregår. Og ja - du skal være glad for matematikken for at give dig i kast med en finansiel kandidatgrad.

Det bedste jeg kan sige til dig, er faktisk, at mange af cand.merc.firs (og de andres) kandidatafhandlinger ligger offentligt tilgængeligt hvis du kigger her. Så kan du gå ind at finde afhandlinger for hver uddannelsesgren og så læse nogle afhandlinger for at få et ægte indtryk af, hvordan niveauet ligger. De grene som er meget matematiktunge indeholder mange matematiske redegørelser. Men det er også værd at bemærke, at flere Fir-afhandlinger slet ikke indeholder matematik på mere end c-niveau. Derfor: Det afhænger meget af dit fritidsjob under kandidaten hvad du kommer til at fokusere på. Og et job under kandidaten øger altså dine chancer bagefter eksponentielt.

Ps så flytter jeg selv til København til sommer fordi det er umuligt at få et job i Odense som er bare marginalt relevant for et erhvervsøkonomistudie som ikke er revisionsorienteret.

Jeg har pendlet fra Svendborg i rimeligt lang tid, hvilket er 1:45 hver vej dør-dør. Det er cirka samme tid som det vil tage dig at pendle til København.

Men jeg vil klart anbefale dig at flytte til København. Netværk, job, venner, sport og alt muligt andet er også muligt i København. Og det stinker at pendle. Tro mig. Og du kan ikke læse i toget. Det holder bare ikke. Ellers tro denne artikel. 


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. oktober 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

I øvrigt - jeg kan anbefale dig at kigge nærmere på AEF som også er virkeligt spændende.


Brugbart svar (0)

Svar #3
25. juli 2016 af Empiris

#1

Hej med dig.

Jeg læser også selv HA på SDU og har haft de samme tanker som dig.

Jeg har personligt valgt allerede nu, at jeg tager min Fir/FSM/AEF/Oecon eller lignende på CBS næsten alene af den grund at CBS er så meget tættere på alt hvad der har med erhvervsliv at gøre, end SDU formentlig nogensinde kommer til at være. Yderligere, så er man nødt til at vælge en meget skarp profil på sin cand.merc for at have en chance til nogen form for jobs. Så vidt jeg kan høre på mine efterhånden mange venner med kandidatgrader fra CBS, så hænger jobs ikke engang for dem på træerne.

Du kommer til at stå meget stærkt til en række analytisk prægede stillinger med en Fir. Men det er jo også key at du så søger job ved siden af. Men en Fir eller anden af de ovennævnte med toparakterer har absolut mange døre åbne indenfor interessante og vellønnede jobs - ligeså vel som politter har det. Men det lyder som om du overvejer Fir på grund af muligheden for en høj løn, og det ville jeg ikke gøre. Hvis du ikke synes matematik og analysearbejde er vildt interessant, så går du nok en hård tid i møde efter uddannelsen. Selve de jobs du kan få som Fir handler meget om at bearbejde data til brug for resten af virksomheden - eller til at skabe resultater som du skal kunne forsvare og redegøre for fagligt, gode som dårlige.

Jeg har netop søgt hos både Nykredit, Nordea, Cepgemini og flere andre allerede under min HA for at have en bedre chance for arbejde efter endt studie.

Det som jeg ved og kan udtale mig om, er, at matematikken er på et meget højt niveau på Fir og de andre af samme skuffe. Det er ikke fordi politter ikke har matematik som er endnu mere kompliceret, men for at kunne fungere som analytiker og kunne bruge din viden, så skal du have en grundlæggende forståelse for hvad der foregår. Og ja - du skal være glad for matematikken for at give dig i kast med en finansiel kandidatgrad.

Det bedste jeg kan sige til dig, er faktisk, at mange af cand.merc.firs (og de andres) kandidatafhandlinger ligger offentligt tilgængeligt hvis du kigger her. Så kan du gå ind at finde afhandlinger for hver uddannelsesgren og så læse nogle afhandlinger for at få et ægte indtryk af, hvordan niveauet ligger. De grene som er meget matematiktunge indeholder mange matematiske redegørelser. Men det er også værd at bemærke, at flere Fir-afhandlinger slet ikke indeholder matematik på mere end c-niveau. Derfor: Det afhænger meget af dit fritidsjob under kandidaten hvad du kommer til at fokusere på. Og et job under kandidaten øger altså dine chancer bagefter eksponentielt.

Ps så flytter jeg selv til København til sommer fordi det er umuligt at få et job i Odense som er bare marginalt relevant for et erhvervsøkonomistudie som ikke er revisionsorienteret.

Jeg har pendlet fra Svendborg i rimeligt lang tid, hvilket er 1:45 hver vej dør-dør. Det er cirka samme tid som det vil tage dig at pendle til København.

Men jeg vil klart anbefale dig at flytte til København. Netværk, job, venner, sport og alt muligt andet er også muligt i København. Og det stinker at pendle. Tro mig. Og du kan ikke læse i toget. Det holder bare ikke. Ellers tro denne artikel. 

Hvordan er du i stand til at dømme om det ene eller andet er matematik c-niveau?

Advanced Finance f eks er et fagligt enigma viklet ind i matematiske elementer, hvilket gør det svært gældende at kategorisere som det ene eller andet. Matematik c niveau er jo er et gymnasielt betegnet niveau og derfor patetisk at vægte via en afhandling.

At læse en afhandling giver kun et meget begrænset indbklik i en hel uddannelses faglige niveau. Vi taler her om master niveau i regnskabs- såvel finansierings fag samt yderligere mindre hardcore kvalitative prægede fag. 

Vedr. karriere muligheder indikeres der via flere kilder, at findes arbejdsløshed for cand merc`er i finansiering men dog er der et begrænset antal pladser på selve uddannelsen på CBS. For de fleste kvantitative kandidatgrader er arbejdsløsheden lav. 

Hvis du hypotetisk søgte job efter cand merc aud som har en arbejdsløshed på 2%, så vil man stadig føle en masse jobafslag inden man får sig et job da man for alt i livet skal kæmpe for at få det. 

...At læse disse indlæg fra vildledende idioter fortvivler mig og derfor har jeg det bedste råd jeg kan give dig eller den næste som læser et indlæg som dette:

"Undersøg altid empiriske kilder selv da man således undgår idioti. Dette er grundet, individer som helt egocentrisk tror de er alvidende som ham overfor. Lad dig ikke påvirke af rygter og formodninger da dette misleder og umotiverer. Istedet hvis du har et ønske, så go for it, da det er krigeren i en som tæller. Kæmp hårdt og glem ikke at drømme da der ved drømme er passion."

Derudover, er det igen en individuel afhængighed om "det stinker" at pendle.


Skriv et svar til: Cand.Merc. Finansiering og Regnskab

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.