Matematik

Hjælp til beskrivelse af monotoniforhold

31. oktober 2014 af noah96 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej, 

Jeg har et matematik opgavesæt som jeg skal aflevere her til aften. Jeg har lavet alt, der er bare to opgaver jeg ikke kan gennemskue hvordan de skal løses. Opgaverne lyder således:

"Undersøg funktionen mht. monotoniforhold og ekstrema

b) g(x)=x^4-2x^3-1

c) h(x)=x^5-5x^3+2"

Jeg ved, at man først skal differentiere og derefter sætte x = 0. Det er bare her jeg går i stå, og kan ikke gennemskue hvordan jeg isolerer x.

Jeg håber der er nogle venlige sjæle derude som kan hjælpe mig hurtigst mulig, så jeg kan få sendt den aflevering af sted og holde fri her fredag aften :-)


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. oktober 2014 af mathon

Det burde være:
                           "Jeg ved, at jeg først skal differentiere g(x) og derefter sætte g '(x) = 0 "

                           "Jeg ved, at jeg først skal differentiere h(x) og derefter sætte h '(x) = 0 "


Svar #2
31. oktober 2014 af noah96 (Slettet)

Ja, du har selvfølgelig ret at det er den matematisk korrekte måde at formulere det på, men jeg tænkte at folk godt forstod hvad jeg mente. Men kan du hjælpe mig med hvordan de løses? Når de differentieres bliver de jo til trejdegradsligninger, og det ved jeg simpenhen ikke hvordan man løser ):


Brugbart svar (0)

Svar #3
31. oktober 2014 af mathon

             g{\, }'(x)=4\cdot x^{4-1}-2\cdot3\cdot x^{3-1}-0


Svar #4
31. oktober 2014 af noah96 (Slettet)

Ja, det er sådan det differentiere. Det har jeg allerede gjort og det er ikke det jeg har brug for hjælp til. Her kan du se det jeg HAR lavet. Men som sagt, går jeg i stå ved hvordan x skal isoleres:


Svar #5
31. oktober 2014 af noah96 (Slettet)

Pleeease, er der ikke nogen som kan hjælpe?? ): har prøvet 1000 forskellige måder og ved simpenhen ikke hvordan man skal gøre! Skal aflevere her i aften...


Brugbart svar (0)

Svar #6
31. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#5

Faktoriser g'(x) .   Man har

        g'(x) = 4x3 - 6x2 = 4x2·(x- (3/2)) = 0

og benyt nulreglen.

Tilsvarende,

        h'(x) = 5x4 - 15x2 = 5x2·(x2 - 3) = 0 .


Svar #7
31. oktober 2014 af noah96 (Slettet)

Mange tak! (y) 

Men kan du vise hvordan jeg helt konkret skal gøre? Der er vel så ét ekstrema i 0 - men hvordan findes resten? Jeg har endnu ikke brugt nulreglen så mange gange, så har ikke så godt styr på det /:


Brugbart svar (0)

Svar #8
31. oktober 2014 af Andersen11 (Slettet)

#7

Nulreglen siger, at et produkt er 0, hvis en eller flere af priduktets faktorer er lig med 0.

         Ligningen for g'(x) = 0 løses da

        4x2·(x- (3/2)) = 0 ⇒

         x = 0 ∨ x = 3/2 .

Lav så en fortegnsvariation for g'(x) og oversæt fortegnsvariationen til monotoniforhold for g(x).


Brugbart svar (0)

Svar #9
31. oktober 2014 af mathon

g{\, }'(x)\! \! :            -           0           -             0             +
              ___________0____________3/2_____________
g(x)\! \! :       aftagende         aftagende              voksende
                   


Skriv et svar til: Hjælp til beskrivelse af monotoniforhold

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.