Dansk

sin eller hendes

01. november 2014 af Ellapigen (Slettet) - Niveau: C-niveau

Vi skal lave en række øvelser med sin/hendes. Jeg er dog i tvivl om denne:

Jeg vil gøre rede for Helle Helles forfatterskab og hendes/sit personlige liv


Brugbart svar (1)

Svar #1
01. november 2014 af mathon

Jeg vil gøre rede for Helle Helles forfatterskab og hendes personlige liv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
01. november 2014 af Stygotius

sin/sit/sine er refleksive pronominer (tilbagevisende stedord). Det betyder at de viser tilbage til sætningens subjekt (grundled). De angiver altså at noget "tilhører" grundleddet.

"Peter er forelsket i sin kone". Peter er grundleddet, og derfor er Peter forelsket i Peters kone.

"Peter er forelsket i hans  kone".  Peter er grundleddet, og "hans" viser ikke tilbage til det. Derfor er det ikke Peters kone som Peter er forelsket i, men  en andens kone. Det kan  jo nok skabe forviklinger.

Dette er et vældigt fint sprogligt redskab som man ikke har på hverken tysk, engelsk, spansk eller fransk, hvor en sådan skelnen altså ikke er mulig.


Svar #3
01. november 2014 af Ellapigen (Slettet)

tak for svaret.. men jeg tænkte også om denne sætning er rigtig??

det var alene på grund af sit køn, at Helle Helle ikke var forudbestemt en profession?


Brugbart svar (0)

Svar #4
01. november 2014 af Stygotius

Ja, - men  kommaet foran "at Helle" er et startkomma, som man med god grund fraråder folk at bruge. Det er dog valgfrit.

Hvis vi ændrer sætningen lidt til:

"Helle Helle var ikke forudbestemt  (til) en profession alene på grund af sit køn.", så kan vi se at "sit køn" viser tilbage til sætningens subjekt (Helle Helle). Det drejer sig om subjektets køn.

Denne sætning er sprogligt i orden, men den er ret uklar og forvirrende i betydningen.


Skriv et svar til: sin eller hendes

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.