Studievalg og videregående studie

Tandlægeuddannelsen i Sverige

02. november 2014 af SødeBløde

Hej

Jeg har søgt i et par dag nu og kan se, at man skal have nogle specifikke fag på bestemte niveauer for at kunne komme ind i odontologistudiet i både Malmö og Göteborg, men er det det eneste? Kan ikke se at de fx ligesom Danmark har adgangskvotienter.

-SødeBløde


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2014 af MannaPapaya

Hej.

De bruger bestemt karakterer (betyg) i Sverige. Sagen er bare den, at de også har noget som hedder högskolaprovet, en stor national eksamensdag, som alle kan deltage i efter gymnasiet og få nogle andre karakerer. Det er to seperate systemer, og der bliver ofte lagt højest vægt på gymnasiekaraktererne (afhængig af hvilken urvalsgrupp man er i).

Du kan læse generelt om karaktersystemet og optagelsen her: https://www.antagning.se/sv/Ta-reda-pa-mer-/Platsfordelning-och-urval/Betygsurval/

Det jeg lige kunne finde om tandlægestudiet er:

http://edu.mah.se/OGTAL

http://www.mah.se/fakulteter-och-omraden/Odontologiska-fakulteten/Utbildning/Lokal-antagning/

Derudover skal det siges, at når der står som et optagelseskrav er Matematik D, så er det altså ikke noget som ligger under det danske C niveau, fordi det er omvendt fra DK - altså at det som hedder C i Sverige er det danske A-niveau. Derfor er niveau Mat D altså lig med dansk Mat A (går jeg ud fra, da vi ikke har højere niveau i DK). Men jeg vil foreslå at du skriver til en studievejleder på odontologi på Malmö Högskola eller i Göteborg, for de kender de specifikke krav og ved hvilken udvalgsgruppe du som dansker kommer til at høre under ift. karakterer :)

Jeg ved intet om odontologi, men hvis du har spørgsmål om at læse i Sverige og deres uddannelsessystem, må du gerne spørge, så skal jeg forsøge at svare (har læst på universitetet i Lund).


Svar #2
05. november 2014 af SødeBløde

Hej igen

Ved du om der så er en side omkring adgangskvotienter ligeom man har her i Danmark?

Derudover forstår jeg ikke helt hvordan jeg skal omregne mine fagniveauer og karakterer.

Förkunskapskrav: Grundläggande behörighet och Biologi B, Fysik B, Kemi B, Matematik D eller Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4 (områdesbehörighet 13/A13).

Jeg kan se, at jeg opfylder alle fagniveauer undtagen Biologi, som jeg har haft på C. Kilde: http://landedatabase.ciriusintra.dk/default.aspx?HaandbogID=3&CountryID=18&SubjectIndex=2&Language=0

Hvis jeg kan bevise at jeg tager Biologi på B i sommerferien, har jeg så stadig mulighed for at komme ind?

Tak for dit svar :)


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. november 2014 af MannaPapaya

Hej.

Det kan du tro der er :) http://statistik.uhr.se/

Du skal selvfølgelig kigge under HT2014 (hösttermin 2014) som er dem som er optaget her i september i år. Og så skal du jo kigge på Malmö Högskola og Göteborgs Universitet, hvis det er dem du er interesseret i.

Derudover er det måske godt at fortælle, at du skal søge under 'program'. da du søger hele uddannelser og ikke fritstående kurser.

På uhr.se kan du også finde en omregningsmaskine, men du kan ikke bruge den direkte, da der er nogle specielle måder man skal skrive det ind på når det er en dansk uddannelse - det kan du alt sammen læse i den manual, som der også er link til :)

I forhold til komplementering, så synes jeg virkelig du skal skrive til en studievejleder på en af de to uddannelsessteder. Umiddelbart tror jeg ikke at man kan blive optaget på forhånd på og så vente med komplementering ligesom i DK, men jeg kan tage grueligt fejl ;D

Eller er antagning.se din største ven. Hvis du ikke er så god til svensk (hvilket jeg håber du er, for ellers bliver det hårdt at tage en hel uddannelse på svensk) så kan du også trykke den side over til at køre på engelsk.

Håber du finder ud af tingene.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. november 2014 af MannaPapaya

Kan også se, at der inde på det link du selv har sendt findes en karakteromregner, så den bruger du selvfølgelig bare :)

Men der er også et system, jeg ikke helt kan gennemskue, som giver karakterbonus for nogle fag, eller lægger mere vægt på nogle fag end andre. Det er derfor man kan få op til 22,5 point, og ikke kun de 20 som det omregningsskema inde på dit link opererer med. Og jeg fik altså et svenskt karaktergennemsnit på 22,5 selvom mit danske snit IKKE er over 12,7 :P (men det er stadig højt..) Så der kan jeg ikke lige hjælpe dig med hvad det helt præcist er der sker. Måske kan du spørge en studievejleder, måske skal du bare vente til du har sendt din ansøgning og se hvad de regner det om til ;D


Svar #5
12. november 2014 af SødeBløde

Jeg har lige set, at man kan sende sin studentereksamen til Uni- og högskolarådet i Stockholm for at få den omregnet, så har lige sendt en kopi! Desværre gider Göteborg ikke at svare på min mail :(

Da du studerede i Malmø boede du så i Sverige?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. november 2014 af MannaPapaya

Det var da træls at høre. Jeg har ellers fået stor hjælp af min meget venlige studievejleder :)
Men håber du finder ud af det hele.

Jeg studerede i Lund og ja, jeg flyttede derover :D


Skriv et svar til: Tandlægeuddannelsen i Sverige

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.