Naturvidenskabeligt grundforløb (NVG)

Kvantitativt eller Kvalitativt?

03. november 2014 af Anonyminized (Slettet)

Hej, jeg skal op til NV-eksamen om et par dage i Spytamylase... Men kan ikke helt finde ud af om forsøget er kvantitativt eller kvalitativt nogen der kan svare på det? Helst med en begrundelse :D Det ville hjælpe meget!

Kvalitativt: Beskrivende

Kvantitativt: Kan tillægges tal


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. november 2014 af LeonhardEuler

Umiddelbart tænker jeg selv på reaktionshastigheder, som funktion af temperatur og enzymtilføjelse, hvilket kunne være en kvalitativ forsøg. 

   ...    men du er nødt til at uddybe forsøget, for at man kan svare på dit spørgsmål.


Svar #2
03. november 2014 af Anonyminized (Slettet)

#1

Umiddelbart tænker jeg selv på reaktionshastigheder, som funktion af temperatur og enzymtilføjelse, hvilket kunne være en kvalitativ forsøg. 

   ...    men du er nødt til at uddybe forsøget, for at man kan svare på dit spørgsmål.

Har vedhæftet mit eksamensoplæg 


Svar #3
03. november 2014 af Anonyminized (Slettet)

Her er det


Svar #4
03. november 2014 af Anonyminized (Slettet)

.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. november 2014 af Proprium (Slettet)

Jeg kan ikke se, at du har vedhæftet dit eksamensoplæg, men naturvidenskabelige forsøg er overvejende kvantitative, idet de (som du selv skriver) kan tillægges tal og værdier og ikke som sådan kan diskuteres. Det kan ikke diskuteres, at 2 + 2 giver 4 - jo, hvis man vil være virkelig irriterende, men det får man ikke meget ud af, hehe. Kvantitative analyser er derfor objektive.

Kvalitative analyser er ganske rigtigt beskrivende. En kvalitativ analyse er subjektiv, og en sådan analyse kunne for eksempel være et interview. Her kan man jo diskutere en hel masse, og der er ikke nogle endelige resultater. 


Skriv et svar til: Kvantitativt eller Kvalitativt?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.