Bioteknologi

Biofilm og eddikesyrebakterier!

08. november 2014 af RegitzeSterup (Slettet) - Niveau: A-niveau

Hej Alle.
Jeg sidder lige nu med en aflevering omkring "vintøj" hvor jeg har fået dette spørgsål:
Giv forslag til hvilke fordele eddikesyrebakterierne kan have af at danne biofilm på vinens overflade? 

Det er tilsyneladende helt umuligt for mig at opdrive særligt meget information om dette i mine bøger eller på nettet og er ikke noget frem til mere end dette:

Biofilm er dannet af bakterier der ligger meget tæt op af hinanden og som så danner en film på overfladen af et materiale idette tilfælde vinen. Denne biofilm er smart for eddikesyrebkterierne da den er med til at beskytte dem. Biofilmen producere stoffer der kan beskytte mod udefra kommende ting, derudover gør den det at bakterierne går sammen og på den måde bliver stærkere så der skal mere antibiotika til få at slå dem ihjel.

Ved ingen gang om jeg er på rette spor..På forhånd tak! 


Brugbart svar (0)

Svar #1
31. marts 2015 af Anar2

Jeg sidder med den samme opgave..

Kan nogen hjælpe :) 

Jeg tænker at fordelen må være at der er mere ilt på overfladen og på den måde er eddikesyrebakteriene mere aktive og de kan bedre formere sig?? 

Mange tak- 


Skriv et svar til: Biofilm og eddikesyrebakterier!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.