Matematik
Hjælp til Potensfunktioner
hej
hvordan finder jeg ud af hvor mange procent F(x) vokser hvis x forøges med 15 procent
har sat en billede ind med opgaven :)
tak på forhånd
Svar #1
12. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
Funktionen kaldes f(x), ikke F(x) .
1) Beregn (f(1,15x) - f(x)) / f(x) ved at benytte den givne forskrift for f(x) .
Svar #2
12. november 2014 af PeterValberg
For potensfunktioner gælder:
1 + ry = (1 + rx)a
Når tallet x ganges med tallet (1 + rx) så ganges f(x) med tallet (1 + ry)
Du har fået oplyst px% = 15% hvilket medfører rx = (px%)/(100%)
Bestem ry og opregn til procent
Svar #3
12. november 2014 af robii22 (Slettet)
jeg forstår det ikke helt skal jeg lade x være 1 ? og se hvad f(x) bliver så derefter lade x være 1.15 ?
så jeg kan se hvad f(x) er steget med så kan jeg dividere det med resultatet fra den første f(x) jeg udregnede
hvordan ville man stille funktionen op hvis jeg brugte det der 1+ry = ( 1 + rx )a
når jeg ved at a=0.86 b=3 og x skal forøges med 15% så er rx 1.15
Svar #4
12. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#3
x skal ikke sættes til noget bestemt, det forkortes jo ud til sidst.
(f(1,15x) - f(x)) / f(x) = (3·(1,15x)0,86 - 3·x0,86) / (3·x0,86) = 1,150,86 - 1 .
Svar #5
25. november 2014 af robii22 (Slettet)
hej igen, hurtigt spørgsmål nu har jeg fundet f(x) hva hvis jeg skulle finde rx ?
altså hvis 1 + 0.20 = ( 1 + rx )0.86
hvordan kan jeg så finde rx ?
tak på forhånd :)
Svar #6
26. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#5
Man isolerer først (1 + rx)
1 + rx = (1+0,20)1/0,86
Svar #7
26. november 2014 af robii22 (Slettet)
kan man godt flytte 0.86 over på den anden side sådan ? og hvorfor kom der divideret med 1 foran ?
Svar #9
26. november 2014 af robii22 (Slettet)
er der ikke andre måder at gører det på for min lærer har ikke vist os den metode så vil helst ikke begynde og bruge formler jeg ikke kan forstå s:
kan man ikke bruge x=
? så y er 0.20 og b har jeg fået afhvide er 3 i opgaven
Svar #10
26. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#9
y1/a er det samme som a√y .
Man skal isolere rx:
rx = (1+0,20)1/0,86 - 1 = 0,86√(1,2) - 1
Svar #11
26. november 2014 af robii22 (Slettet)
så hvis der gælder y= b xa
så er det også y= b xa er , x= b y1/a ?
så jeg kan skrive det i mine noter
har intet for hvordan man finder x
kun a , b og f(x)
Svar #12
26. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#11
Nej. Hvis y = b·xa , isolerer man først xa = y/b , og så uddrager man den a'te rod x = (y/b)1/a .
Svar #13
26. november 2014 af robii22 (Slettet)
y= bxa --> xa = y/b ---> x= y/b1/a
er det ikke noget man lære på b-niveau? syntes det er mærkeligt jeg ikke har hørt dette før nu s:
men tror jeg har forstået det nu mange tak for hjælpen :)
Svar #14
26. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#13
Det drejer sig om sammenhængen i #8 som følger ved benyttelse af kendte potensregneregler, som vist læres i folkeskolen. I #12 skal man gennem en yderligere isolering, som jo også er folkeskolestof.
Svar #15
27. november 2014 af robii22 (Slettet)
jeg er desvære stadig ikke helt med.. forvækslede y med ry ved ikke hvad jeg skal sætte ind på y's plads i y/b1/a
men ellers tak for hjælpen må lige prøve og hører min lærer af så eller spørge nogen fra klassen
Svar #16
27. november 2014 af Andersen11 (Slettet)
#15
Man har sammenhængen
1 + ry = ( 1 + rx )a = (1 + rx)0,86
og her er ry = 0,20 , hvorfor man løser ligningen
(1 + rx)0,86 = 1 + 0,20 = 1,20
dvs.
rx = 1,201/0,86 - 1 .
Svar #18
27. november 2014 af robii22 (Slettet)
er det her rigtigt ? har oploaded et billede
i den tigligere opgave stiger f(x) med 19% hvis x stiger med 15%
og i den her stiger x med 23.6% når f(x) er 20%
hvordan kan det være at x stiger mere end f(x) nu ? når a = 0.86 og b = 3 ?
Svar #19
27. november 2014 af robii22 (Slettet)
fandt ud af jeg havde lavet en fejl i den tidligere opgave
Svar #20
27. november 2014 af robii22 (Slettet)
fik afhvide at vi gerne må bruge solve til eksamen, så det var meget nemmere med solve syntes jeg :)