Virksomhedsøkonomi (VØ el. EØ)

HJÆLP TIL LØSNING AF OPGAVE PÅ HD!

15. november 2014 af potte1992 (Slettet) - Niveau: Universitet/Videregående

Hej.

Spørgsmålet lyder:

Det antages, at der gælder følgende om udbuds- og efterspørgslen for produktet "afdækningsfilm på ruller af HDPE", som man antager at man sælger på et marked under fuldkommen konkurrence, således at der er mange købere, mange sælgere ligesom produktet betragtes som et standardprodukt.

Efterspørgslen: Omsætningen maksimeres ved P=500 og Q=2000

Udbudskurven: P=50+0,3Q

Beregn og illustrer ligevægten.


Brugbart svar (0)

Svar #1
15. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg har kaldt på hjælp til dig. Jeg ved hvem der kan hjælpe dig :) For mig ligner det at det er en ineffektiv markedssituation da P*Q* ligger udenfor udbudskurven.


Svar #2
15. november 2014 af potte1992 (Slettet)

Håber du kan hjælpe mig.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. november 2014 af Peetz1980 (Slettet)

Sidder med samme udfordring, så følger lige....

Brugbart svar (0)

Svar #4
17. november 2014 af JM93 (Slettet)

Nogen, der har fundet en løsning endnu? 
Jeg kan heller ikke gennemskue den.


Brugbart svar (0)

Svar #5
22. november 2014 af Henjo14 (Slettet)

Nogen der er kommet videre her?


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg har fundet svaret.. Skriver i morgen når jeg er hjemme

Brugbart svar (0)

Svar #7
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

Hvordan går det her? Og er der nogen af jer der har løst opgave 7?


Brugbart svar (0)

Svar #8
23. november 2014 af JM93 (Slettet)

Nej, hverken 6 eller 7... siddder lidt og håber på et mirakel efterhånden.


Brugbart svar (0)

Svar #9
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Jeg var sikker på at jeg havde fundet løsningen idet man er givet maksimeringspunktet (2000,500) hvoraf det kan udledes at elasticiteten er 1 = unitelastisk, hvilket man ville kunne bruge til at beregne demandfunktionen ud fra elasticiteten. Men nej... Jeg havde ikke indset at der endnu mangler variablen nulefterspørgsel.

Jeg citerer fra en Polit som arbejder i Nationalbanken som har svaret på opgaven:

Ham: "Jeg kan ikke se hvordan du skal kunne komme videre uden at antage en funktionel form, fx lineær. Og selv det er vist ikke engang nok, for en affin efterspørgselsfunktion har to ubekendte, og du har brug for ligevægtsligningen til at finde ligevægtsprisen eller mængden. Så.. hvad med bare at sige, at efterspørgselsfunktionen hedder P(Q) = b*Q, og så prøve at løse det."

Mig: "Det nytter jo bare ingenting at løse P=bQ når der så endnu mangler a i standardformen P=a+bQ hvor a angiver skæringen i P (eller Y), d.v.s. nulefterspørgslen"

Ham: "Nej præcis, du er nødt til at sætte a til et eller andet, fx nul. Eller skrive en mail til forelæseren. ".

Dermed... Jeg tvivler på at opgaven er konstrueret helt efter bogen.


Brugbart svar (0)

Svar #10
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

0,4000. Du ved at toppunktet af parablen ligger på Q2000. Så hedder punktet 4000,0. Også at omsætningens maksimum ligger jo på efterspørgselskurven. Du har herved de to punkter ig resten giver sig selv.

Brugbart svar (0)

Svar #11
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Prøv lige at vise din fulde udregning..


Brugbart svar (0)

Svar #12
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Det er bare fordi jeg tvivler på  at den kan løses med de forhåndeværende oplysninger. Så det var bare for at se om resultatet så kan bekræftes. Det ville undre mig temmelig meget.


Brugbart svar (0)

Svar #13
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

Det passer med et maksimum i det oplyste punkt. Kurven hedder -0.25 Q+1000

Brugbart svar (0)

Svar #14
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Vil du ikke lige vise den fulde løsning ? Det er meget vildt hvis du har fundet løsningen. Godt klaret.


Brugbart svar (0)

Svar #15
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

Sidder på mobilen, så det kommer ikke til at ske :-)

Brugbart svar (0)

Svar #16
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Nej men for vores andres skyld må du meget gerne gøre det når du er ved en computer. Det er interessant at se når man har brugt tid på at finde svaret. Blandt andet for din skyld.


Brugbart svar (0)

Svar #17
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

Det ved jeg godt, men sidder og er ved at færdiggøre opgaven og punkterne samt efterspørgselskurven er skrevet. Så giver det vel næsten sig selv :-)

Brugbart svar (0)

Svar #18
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Nej det giver ingen mening. Jeg kan godt se at de -0.25Q kommer ud af relationen imellem 500 og 2000 men hvor får du de 1000 fra ?


Brugbart svar (0)

Svar #19
23. november 2014 af SBI1992 (Slettet)

B=y-ax

Brugbart svar (0)

Svar #20
23. november 2014 af CarstenMatsson (Slettet)

Hvad snakker du om ? Du må kunne skrive din udregning hvis du sidder med din computer og færdiggør opgaven.


Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.