Biologi

Hjælp til beregning

17. november 2014 af kiko12 (Slettet) - Niveau: C-niveau

Hej søde mennesker :) 

Hvordan beregner man sukker indtaget om til %?  sukkerindtaget er 16g men jeg skal have lavet det om til % , min lærer har sagt at det bliver 11,6%,  men jeg vil meget gerne vide hvordan beregningen skal se ud, altså hvordan man kommer frem til det.                                 

Håber i kan hjælpe :) 


Brugbart svar (0)

Svar #1
17. november 2014 af mathon

Du skal oplyse det samlede indtag i g.


Svar #2
17. november 2014 af kiko12 (Slettet)

Der står således i  min opgave : Hvordan har sukkerintag været i %.

Skal man så lave 16g om til %? ved bare ikke hvordan man laver beregningen. 


Svar #3
18. november 2014 af kiko12 (Slettet)

kan ingen hjælpe :(


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. november 2014 af mathon

Genlæs #1.


Svar #5
18. november 2014 af kiko12 (Slettet)

forstår det ikke, jeg har tabt tråden. 


Svar #6
18. november 2014 af kiko12 (Slettet)

Er der andre der kan hjælpe ? :) 


Brugbart svar (0)

Svar #7
19. november 2014 af Fuglens

Måden du får udregnet sukkerindtaget i procent er ved at dele sukkerindtaget med den samlede mængde sukker.  (sukkerindtag)/(samlet mængde sukker)=procentdel
Nu hvor du har fået opgivet at sukkerindtaget er på 16 g og at det svarer til 11,6%, kan du finde den samlede mængde sukker:
16,0 g/11,6  * 100 = 138 g

Det skulle altså gerne give omkring 138 g, så hvis du kan finde dette tal i dine papirer, kan min hjælp måske bruges, ellers forstår jeg ikke helt hvad der menes med opgaven. 


Svar #8
19. november 2014 af kiko12 (Slettet)

min lærer fortalte mig at den endelig procent ville give 11,6% , men bergningen skulle jeg selv finde frem til. Ved ikke hvordan jeg kommer frem til resultatet som skulle give 11,6%. Men tak fordi du prøvede :) 


Brugbart svar (1)

Svar #9
19. november 2014 af mathon

#0
       Du kan da se, om du i dine notater har en indtaget fødemængde på ca. 138 g.


Svar #10
19. november 2014 af kiko12 (Slettet)

 Jeg har tjekket og det gør den  ikke, den indtaget fødemængde er  på 16g som jeg skal lave om til %. .  


Svar #11
19. november 2014 af kiko12 (Slettet)

#9


Brugbart svar (0)

Svar #12
19. november 2014 af Fuglens

Hvad er det for et forsøg? Kunne du eventuelt dele mere fra opgaven?

Sådan jeg har forstået opgaven er 11,6% = 16 g
Altså: 100% = 137,93 g
hvis man ser bort fra betydende cifre og alt det der.  

Handler det om dagligt indtag i forhold til kosten? 


Brugbart svar (0)

Svar #13
19. november 2014 af Fuglens

Jeg har muligvis fundet noget relaterende ellers: (Link fjernet pga. dødt link. Mvh. Studieportalen.dk)


Svar #14
19. november 2014 af kiko12 (Slettet)

#13

Ja, den link du har sat ind er samme opgave som den jeg har fået tildelt. men bortset fra den, har min lærer selv lavet en kostplan , som jeg skal aflæse. 

Ifølge kostplanen har hun indtaget 16g sukker, hvor det nu er min pligt at lave sukkeret om til procent.  11,6% står ingen steder, men det er resultatet min lærer har sagt at sukker indtaget  i procent bliver til, dvs. at samlet giver sukker indtaget 11,6%, så  nu er det mig der skal regne mig frem til 11,6%-

Her er spøgsmålet : Sunhedsmundighederne anbefaler at sukker udgør masimalt 10% af vores totale energiindtag.  Hvordan har sukkerindtag været i %  og hvilken kostemner har haft et hæjt sukkerindhold? 

 Ja,  vi har fået en kost skema , hvor jeg så har aflæst den for en dag, ifølge skemat har hun indtaget 16g, i en af dagende  :) 


Svar #15
19. november 2014 af kiko12 (Slettet)

Hey, ligemeget har fundet ud af det og mange tak fordi du prøvede, det var sødt af dig  :D 


Skriv et svar til: Hjælp til beregning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.